Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

186 Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından ... veya hizmeti tanıtmak, bu tanıtım sonucunda talebi arttırmak amaçlanmaktadır.12 Ücretin ticari reklamın zorunlu bir unsuru olup olmadığı konusunda ise hâkim görüş, bir tanıtımın ticari reklam olması için bu unsurun zorunlu olmadığıdır.13 Ticari reklamın içermesi gereken unsurların yanında, ticari reklamda uyulması gereken birtakım kurallar da mevcuttur.14 Artan rekabet nedeniyle ticari reklamların artması ve reklamlardaki aldatıcı ifadeler nedeniyle tüketicilerin iradelerinin olumsuz şekilde etkilenme ihtimali, tüketicilerin korunmasını zorunlu hale getirmiştir.15 Böylelikle ticari reklamlarla tüketicinin manipüle edilerek tüketici aleyhine haksız kazanç sağlanmasının önüne geçilmek istenilmiştir.16 TKHK’da ticari reklamlarda uyulması gereken ilkeler sıralanmıştır. Kanunda belirlenen ilkelere göre ticari reklamların; Reklam Kurulu’nca belirlenen ilkelere,17 genel ahlaka, kamu düzenine, kişilik haklarına uygun, doğru ve dürüst olması gerekmektedir.18 Bu kurallara uyulmayan reklamların ise aldatıcı reklam niteliği taşıyacağı ifade edilmiştir. Mevzuatta bazı reklamlar özel olarak düzenlenmiş ve bu reklamlara has kurallar öngörülmüştür.19 Örtülü reklam da özel olarak düzenlenen ve yapılması yasaklanan bir reklam türüdür. 12 Dilek Şahinci, İnternette Aldatıcı Reklam ve Reklam Verenlerin Sorumluluğu, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2011, s. 21; Atay, s. 151; Atilla Yörük, s. 12. 13 Hayrunnisa Özdemir, “Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması”, AÜHFD, C.4 S.3 s. 66; Aksi yönde Şahinci, s 21. 14 Pınar, s. 534. 15 Aydın Zevkliler/Çağlar Özel, Tüketicinin Korunması Hukuku, Seçkin Yayınları, Ankara 2016, s. 415; İlhan Kara, Tüketici Hukuku, Engin Yayınları, Ankara 2015, s. 76. 16 Çağlar Özel, Tüketicinin Korunması Hukuku, Seçkin Yayınları, Ankara 2021, s. 304. 17 Özel, s. 324. 18 4077 sayılı Kanun’da reklamlarda uyulması gereken ilkeler sayılırken reklamların kanuna uygun olması gerektiği de zikredilmekteydi. 6502 sayılı Kanun’da bu ifadeye yer verilmese de bu durum reklamların Kanun’a uygun olması gerektiği gerçeğini değiştirmeyecektir. Dilek ucuz, 6502 Sayılı Yeni Tüketici Kanunundaki Reklam Hükümlerine Eleştirel Bir Bakış, Terazi Hukuk Dergisi, C:9, S:89, s.98; Atilla Yörük, s. 36. 19 Örtülü reklam, karşılaştırmalı reklam, fiyat bilgisi içeren reklam, indirimli satış reklamları, çekiliş, yarışma, promosyon reklamları, tanıklı reklamlar, çevreye ilişkin beyanlar içeren reklamlar, çocuklara yönelik reklamlar, aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen ürünlere ilişkin reklamlar, finansal hizmetlere ilişkin reklamlar özel olarak düzenlenen reklamlardır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1