Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

185 TBB Dergisi 2022 (160) Alperen KORKMAZ reklamın hedeflediği kitleye yönelik bir mecrada yapılması olarak sayılabilir. Reklamın tanıtıcı bir mesaj içermesi, reklam verenin reklamdaki mesajla tüketiciye ulaştırmak istediği bilgiler ile tüketicide oluşturmak istediği etkidir.7 Reklamlardaki tanıtıcı mesajlar ile; mal ya da hizmetin niteliği, nasıl üretildiği, hangi işe yaradığı ve bu iş için ne derece uygun olduğu, bedeli, kampanyaları, boyutu, marka ve modeli, varsa ödülü, teslim koşulu, garanti koşulları, emsallerine göre üstün nitelikleri gibi birçok konu tüketiciye iletilebilir.8 Reklamın ticari amaçlarla yapılması, reklamın mal veya hizmetlerin veya ticari bir düşüncenin tüketicilere tanıtılması ve talebin arttırılması amacını taşıdığını ifade etmektedir.9 Reklam verenin kimliğinin açık ya da anlaşılır olması,10 ticari amaç ve tanıtıcı mesaj unsuru ile birlikte değerlendirilmelidir. Buna göre reklam veren ticari bir amaçla ürün veya hizmetinin reklamını yaptığından, kimliğini açıkça ortaya koymalı ya da bu durum tüketici tarafından anlaşılmalıdır. Bir diğer unsur, reklam verenin reklam yapma iradesidir. Reklam veren bir mal veya hizmeti tanıtmak amacıyla hareket etmelidir. Reklam yapma iradesi olmadıkça verilen hiçbir bilgi ticari reklam olarak nitelendirilemeyecektir. Reklam veren, reklamla ticari bir amaca ulaşmak için mal veya hizmetini tüketicilere tanıtmalıdır.11 Reklamın unsurlarından sonuncusu da reklamın bir kitleye mesaj ulaştırmayı hedeflemesidir. Reklamla belirli bir kitleye ulaşmak, mal 7 Pelin Atilla Yörük, Reklamların Haksız Rekabet Boyutu Karşısında Tüketicilerin Korunması, T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul 2018, s. 9; Tekelioğlu, s. 13. 8 Derya İçöz, Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2008, 16. 9 Aylin Dişbudak, Türk Hukukunda Aldatıcı Reklamlar, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2007, s. 10; Atilla Yörük, s. 11. 10 Celal Göle, Ticaret Hukuku Açısından Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması, Banka ve Ticaret Hukuku Enstitüsü, Ankara 1983, s. 36; Atilla Yörük, 11. 11 Gülenda Atay, “Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması” 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun Hükümlerine Göre Tüketici Hukuku Uygulamalarında Tüketicinin Korunması, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2019, s. 151; Atilla Yörük, s. 10.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1