Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

188 Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından ... hiyette sunulması” olarak tanımlanmıştır. Yönetmeliğin 22. maddesiyle de her türlü iletişim aracında sesli, yazılı ve görsel olarak örtülü reklam yapılmasının yasak olduğu; reklamların, mecra kuruluşlarının editoryal bağımsızlığını etkileyecek şekilde kullanılamayacağı düzenlenmiştir. Örtülü reklamın tespiti ve hangi hallerin örtülü reklam olarak değerlendirileceği hususu da Yönetmeliğin 23’üncü maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre; yazı, haber, yayın ve programlarda; isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadelerle ticaret unvanı veya işletme adları ile bunları temsil eden kurum ve kişiye ilişkin bilgi ve görüntüler, içinde yer aldıkları yazı, haber, yayın veya programların formatı ile konu, içerik, sunum, konumlandırma ve süre açısından uyumlu değil, abartılı ve orantısız ise, haber verme, yayma ve bilgi alma hakkı çerçevesinde yayınlanan yazı, haber, yayın veya programlarda bu amaçlar aşılmışsa, tüketici tercihlerini bilinçli olarak yönlendirebilecek ifadelere yer verilmişse,24 örtülü reklamdan bahsedilecektir. Bunlara ek olarak; turizm, folklor, kent belgeselleri ile bazı mal veya hizmetlerin denenerek tüketicilerin bilgilendirilmesine yönelik yazı, haber, yayın ve programlarda; isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadelerle ticaret unvanı veya işletme adları ile bunları temsil eden kurum ve kişiye ilişkin bilgi ve görüntülerin yer alması halinde, tabela veya afiş gibi unsurlar abartılı biçimde öne çıkarılmışsa ve ayrıntılı iletişim bilgilerine yer verilmişse, kentsel alanlarda ve sokak görüntülerinde, her türlü röportaj uygulamasında ve haber değeri taşıyan sportif, kültürel ve sanatsal etkinliklerin yapıldığı mekanlarda yer alan isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadeler ile ticaret unvanı veya işletme adlarına ait tabela veya afiş gibi unsurlar abartılı biçimde gösterilmişse, örtülü reklamdan bahsedilecektir. TKHK ve TRHTUY’de yer verilen ifadelerden hareketle, örtülü reklamın bazı unsurları içermesi gerektiği söylenebilir. Öncelikle örtülü reklam, niteliği itibariyle ticari reklam olduğundan, ticari reklam için aranan unsurların (tanıtıcı bir mesaj içermek, tanıtımın ticari amaçlarla yapılması, reklam verenin açık ya da anlaşılır olması, reklamın hedeflediği kitleye yönelik bir mecrada yapılması) mevcut olması gerekmektedir.25 Bir ticari reklam, bu unsurları barındırmakla beraber reklam 24 İnal/Baysal, s. 45. 25 Oğuz Şahin, Örtülü Reklamların Hukuk Sistemindeki Yeri, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Uzmanlık Tezi, Ankara 2004, s. 14; Arzu Erol, Türk Hukukunda Örtülü

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1