Türkiye Barolar Birliği Dergisi 166.Sayı

106 *eroeN Ye T]eO KiúiOere AiW g]eO KROeNsiyRnODrD KDyÕWOÕ TDúÕnÕr KOWr Ye dönemine girmeyen sikkelerin ise Kanun’un genel hükümlerine tabi olduğu düzenlemesine yer verilmiştir. Dolayısıyla Kanun’da sayılmış olan altı padişah öncesi döneme ait sikkeler, bu Kanun kapsamında korunması gerekli taşınır kültür varlıklarıdır.8 Son altı padişah dönemine ait sikkeler ise korunması gerekli kültür varlığı kapsamına dahil olmayıp bu sikkeler yurtiçinde olmak şartıyla el değiştirebilir.9 Askeri kültür varlığı koleksiyonu yapılması ise Askeri Müzeler Yönetmeliği uyarınca, Koleksiyonculuk Yönetmeliği’ne tâbidir. b. Korunması Gerekli Taşınır Kültür ve Tabiat Varlıklarının Tasnifi ve Tescili Bir varlığın yalnızca eski olması korunması gereken kültür varlığı olması bakımından yeterli olmayıp, bu varlığın korunmasında kamu yararının bulunması da gerekir.10 Bir taşınır varlığın korunması gereken taşınır kültür ve tabiat varlığı olup olmadığı Korunması Gerekli Taşınır Kültür ve Tabiat Varlıklarının Tasnifi, Tescili Ve Müzelere Alınmaları Hakkında Yönetmelik uyarınca belirlenir.11 Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nda yer alan “koruma”nın kapsamına, taşınır kültür varlıkları bakımından, muhafaza, bakım, onarım ve restorasyon işleri dahildir (m. 3, 4). Kişilerin, buldukları kültür ve tabiat varlıklarını bildirmeleri yükümlülüğü 2863 sayılı KVTVKK’da açıkça düzenlenmiştir. Bu kapsamda bir taşınır kültür ve tabiat varlığı bulan kimse, bunu en geç üç gün içinde, en yakın müze müdürlüğüne, köyde ise muhtara, diğer yerlerde ise mülki idare amirlerine bildirmek yükümlülüğü altındadır (m. 4). Bu bildirim üzerine ilgili taşınır kültür ya da tabiat varlığı müze idaresince emanete alınır ve söz konusu varlıkları getirenlere, müze idaresince taşınır geçici alındısı verilir (Tasnif ve Tescil Yön. m. 4). İlgili taşınırın KTVKK kapsamında kültür ve tabiat varlığı olup olmadığının tespiti, ilgili müze müdürlüklerince oluşturulan değerlendirme komisyonları tarafından yapılacaktır (Tasnif ve Tescil Yön. m. 5). 8 Özel, s. 219. Söz konusu düzenleme hakkında eleştiriler için bkz. Ersöz, s. 19. 9 Özel, s. 219. 10 Bilge Umar, Ahmet Çilingiroğlu, Eski Eserler Hukuku, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1990, s. 20; Oğuz Sancakdar/Pınar Yağcı/Şükür Taşyıldız/Ezgi Çırak, Kültür ve Tabiat Varlıkları Hukuku, Adalet Yayınevi, Ankara, 2021, s. 859. 11 Askeri kültür varlıklarının tasnif ve tesciline dair ise Askeri Müzeler Yönetmeliği’nde özel düzenleme yer almaktadır (Askeri Müzeler Yönetmeliği m. 9).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1