Türkiye Barolar Birliği Dergisi 167.Sayı

79 TBB Dergisi 2023 (167) Kadir YILDIZ yacının diğer bir sebebi de sosyal medya şirketlerinin yeterli önlemleri alma konusunda gönülsüz olmasıdır. Devletler ya direkt yasaklayıcı zihniyet yolunu tercih etmiş, ya iş birliğine gitme yolunu tercih etmiş ya da Amerika gibi karışmama yoluna gitmiştir. Kanaatimce Türkiye pratiği için ise şu yöntemler uygulanabilir: Öncelikle sosyal medya düzenlemesi ile ilgili özel, hukukun temel ilkelerini gözeten ve ayrı bir kanun yapılması gereklidir. Mevcutta bir kanunumuz vardır fakat çok fazla eleştiri aldığı için en azından revize edilmesi ilgilileri memnun etmesi ve kafalardaki şüpheleri yok etmesi açısından önemlidir. RTÜK gibi denetleyici bir kurumun kurulması mahkemelerin yükünü azaltacaktır. Basın Konseyi gibi özdenetim mekanizmalarının cesaretlendirilmesi ve desteklenmesi ile kendi etiğini yaratacak sosyal medyanın devlete olan yükü azaltılacaktır. Nihayet iş birlikçi denetleme (co-regulation) sistemi ile kurulacak ülke sınırları içindeki temsilciler aracılığıyla sosyal medya şirketlerinin iç hukuka hâkim ve devlet tarafından zorunlu tutulan içerik denetleyici kadrosunun özdenetimi ile devlet ikinci planda kalacak ve ifade özgürlüğüne engel olunmayacaktır. Sonuç olarak sosyal medya denetimi konusunda şirketlerin gönülsüz olması sebebiyle devletin bu alana müdahale etmesi kaçınılmaz olmuştur. Müdahale gerekli ve önemlidir, fakat izlenen yolun adil, güvenilir ve ifade özgürlüğüne engel olmayacak şekilde düzenlenmesi demokrasi ve hukuk için daha büyük önem arz etmektedir. Kaynakça Kitaplar Aras İlhan, “Çin’de Sosyal Medya”, Teknoloji ve Uluslararası İlişkiler, s. 277-290, Aydın Ömer/Cengiz Çağdaş, Nobel Akademik Yayıncılık, B. 1, Ankara 2021. Özbek Veli Özer/Doğan Koray/Bacaksız Pınar, “Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler”, B. 11, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2020. Makaleler Aaron Blake, A New Study Suggests Fake News Might Have Won Donald Trump The 2016 Election, The Washington Post, 03.04.2018, (Çevrimiçi erişim: https://www. washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2018/04/03/a-new-study-suggestsfake-news-might-have-won-donald-trump-the-2016-election/). Allcott Hunt &Gentkow Matthew, Social Media And Fake News In The 2016 Election, Journal Of Economic Perspectives, 2017, C. 31, S. 2, s. 211-236. Andorfer Alexandra, Spreading Like Wildfire: Solutions For Abating The Fake News Problem On Social Media Via Technology Controls And Government Regulation, Hastings Law Journal, 2017, C. 69, s. 1409-1431.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1