Background Image
Previous Page  44 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 44 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Ebru CEYLAN

43

Tedbir kararı, ilgilinin talebi, Bakanlık veya kolluk görevlileri ya

da Cumhuriyet savcısının başvurusu üzerine verilir. Böylece ilgili ma-

kamlar re ‘sen hareket edebileceği gibi talep üzerine de tedbir kara-

rı verebilir. Tedbir kararları, en çabuk ve en kolay ulaşılabilecek yer

hâkiminden, mülkî amirden ya da kolluk biriminden talep edilebilir

(K.m.8/I, Yön.m.30/I).

Tedbir kararı, ilk defasında en çok altı ay için verilebileceği, an-

cak şiddet veya şiddet uygulanma tehlikesinin devam edeceğinin an-

laşıldığı hâllerde, re’sen, korunan kişinin ya da Bakanlık veya kolluk

görevlilerinin talebi üzerine tedbirlerin süresinin veya şeklinin değiş-

tirilmesine, bu tedbirlerin kaldırılmasına veya aynen devam etmesine

karar verilebilir (K.m.8/II, Yön.m.30/II).

Koruyucu tedbir kararı verilebilmesi için, şiddetin uygulandığı

hususunda delil veya belge aranmamaktadır. Önleyici tedbir kararı,

geciktirilmeksizin verilmesi gereken bir karardır, bu kararın verilmesi-

nin, bu Kanunun amacını gerçekleştirmeyi tehlikeye sokabilecek şekil-

de geciktirilemeyeceği düzenlenmiştir (K.m.8/III, Yön.m.30/III).

Tedbir kararı, mağdurun tek taraflı iddiası üzerine şiddet uygu-

layan dinlenmeden ve delil toplanmadan verilebildiğinden ve tedbir

kararına aykırılık halinde zorlama hapsi verebileceği mümkün oldu-

ğundan 6284 sayılı Kanun ‘un hukuk devleti ilkesini ve masumiyet

karinesini ihlal etmeye müsait olduğu ileri sürülmüştür

60

. Bu Kanun

‘un içinde usul hükümleri de olduğundan bu konuda genel kanunlar

olan Ceza Muhakemesi Kanunu veya Hukuk Muhakemeleri Kanunu

hükümlerinin gözetilmeyeceği düşünülse de zorlama hapsine kar-

şı itiraz hakkının tanınması gereklidir

61

.

Kanımızca kişiye itiraz hakkı

tanınmalıdır, zira aksi takdirde itiraz imkanının olmaması veya bir denetim

mekanizmasının olmaması nedeniyle kişinin yasaya aykırı olarak özgürlüğü

kısıtlanabilir.

dir: “1. Taraflar, para cezası talep edilmesi durumunda failin mağdura karşı mali

yükümlülüğünü yerine getirme kapasitesinin dikkate alınmasını sağlamak üzere

gerekli hukuki veya diğer tedbirleri alır. 2. Taraflar para cezası talep edilmesi du-

rumunda failin mağdura karşı mali yükümlülüğünü yerine getirme kapasitesinin

dikkate alınmasını sağlamak üzere gerekli hukuki veya diğer tedbirleri alır “ .

60

UĞUR, 6284 Sayılı Kanun, s.352; UĞUR, Hüsamettin, Aile Bireyleri ve Kadının

Şiddete Karşı Korunması, Bahçeşehir Hukuk Fakültesi Kazancı Hukuk Dergisi,

Yıl : 2012 C.8, S.97-98, s.118.

61

UĞUR, şiddet, s.121.