Background Image
Previous Page  43 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 43 / 485 Next Page
Page Background

Türk Hukukunda Aile İçi Şiddet ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesiyle İlgili Yeni Düzenlemeler

42

ma altına alınmasına ilişkin tedbirler, gecikmesinde sakınca bulunan

hâllerde ilgili kolluk amirince de alınabilir. Kolluk amiri, evrakı en geç

tedbirin alındığı tarihi takip eden ilk işgünü içinde mülkî amirin ona-

yına sunmalıdır. Mülkî amiri, kırk sekiz saat içinde onaylamazsa, ted-

birler kendiliğinden kalkacaktır (Yön.m.29/I).

Gecikmesinde sakınca bulunan hal, kolluk tarafından yapılacak

tahkikat ve risk değerlendirilmesi sonucunda, derhal işlem yapılmadı-

ğı takdirde, şiddet eyleminin önlenememesi, kişinin can güvenliği, hak

ve hürriyetlerinin korunmasının tehlikeye girmesi, korunan kişinin

zarar görmesi, şiddet eyleminin iz, eser, emare ve delillerinin kaybol-

ması, şiddet uygulayanın kaçması veya kimliğinin tespit edilememesi

gibi ihtimallerin ortaya çıkması ve resen veya ilgilinin talebi üzerine

mülki amirden ya da h

â

kimden karar almak için yeterince vakit bulu-

namaması halidir (Yön.m.3c). Kolluk amiri, Kanun’un m.18, m. 19, m.

20 ve m.22 hükümlerindeki ve hâkim tarafından karar altına alınabile-

cek önleyici tedbirleri, gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde kolluk

amiri, evrakı en geç tedbirin alındığı tarihi takip eden ilk işgünü için-

de hâkimin onayına sunmalıdır, hakim, yirmi dört saat içinde onayla-

mazsa, tedbirler kendiliğinden kalkacaktır (Yön.m.29/II).Tatil günleri

sürenin hesabına dâhildir. Sürenin bitimi resmi tatil veya hafta sonuna

rastlarsa, süre takip eden ilk iş günü sona ermektedir (Yön.m.29/III).

6284 sayılı Kanun ‘un önleyici kolluğu harekete geçiren risk değerlendir-

mesi ve risk yönetimi konularında yasal düzenlemeleri yapmamasının kanı-

mızca da haklı olarak bu Kanun’un önlemeye ilişkin hükümlerinin uygulan-

masını keyfiliğe açık hale getirdiği ileri sürülmektedir

58

.

4.Tedbir Kararların ın Verilmesi Şartları

Tedbir kararının verilmesi şartları, tebliği usulü ve gizlilik ilkesi

K.m.8 hükmünde düzenlenmiştir. Bu madde gereği, tedbir talebinde

bulunanların şiddet uygulayan ile şiddet mağdurunu barıştırma, uz-

laştırma çabaları içine girmemesi gereklidir. İstanbul Sözleşmesinde

de m.48 hükmü gereği bu süreçler yasaklanmıştır

59

.

58

YENİSEY, Feridun, Uluslararası Sözleşmede Kadına Yönelik Şiddet Riskinin De-

ğerlendirilmesi ve Türk Hukuku, Bahçeşehir Hukuk Fakültesi Kazancı Hukuk

Dergisi, Yıl : 2012 C.8, S.97-98, s. 10.

59

NUHOĞLU, s.72. İstanbul Sözleşmesi m.48 hükmü şöyledir: “ Zorunlu Alternatif

Uyuşmazlık Çözüm Usulleri veya Hükümlerin Yasaklanması “m.48 hükmü şöyle-