

Türk Hukukunda Aile İçi Şiddet ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesiyle İlgili Yeni Düzenlemeler
42
ma altına alınmasına ilişkin tedbirler, gecikmesinde sakınca bulunan
hâllerde ilgili kolluk amirince de alınabilir. Kolluk amiri, evrakı en geç
tedbirin alındığı tarihi takip eden ilk işgünü içinde mülkî amirin ona-
yına sunmalıdır. Mülkî amiri, kırk sekiz saat içinde onaylamazsa, ted-
birler kendiliğinden kalkacaktır (Yön.m.29/I).
Gecikmesinde sakınca bulunan hal, kolluk tarafından yapılacak
tahkikat ve risk değerlendirilmesi sonucunda, derhal işlem yapılmadı-
ğı takdirde, şiddet eyleminin önlenememesi, kişinin can güvenliği, hak
ve hürriyetlerinin korunmasının tehlikeye girmesi, korunan kişinin
zarar görmesi, şiddet eyleminin iz, eser, emare ve delillerinin kaybol-
ması, şiddet uygulayanın kaçması veya kimliğinin tespit edilememesi
gibi ihtimallerin ortaya çıkması ve resen veya ilgilinin talebi üzerine
mülki amirden ya da h
â
kimden karar almak için yeterince vakit bulu-
namaması halidir (Yön.m.3c). Kolluk amiri, Kanun’un m.18, m. 19, m.
20 ve m.22 hükümlerindeki ve hâkim tarafından karar altına alınabile-
cek önleyici tedbirleri, gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde kolluk
amiri, evrakı en geç tedbirin alındığı tarihi takip eden ilk işgünü için-
de hâkimin onayına sunmalıdır, hakim, yirmi dört saat içinde onayla-
mazsa, tedbirler kendiliğinden kalkacaktır (Yön.m.29/II).Tatil günleri
sürenin hesabına dâhildir. Sürenin bitimi resmi tatil veya hafta sonuna
rastlarsa, süre takip eden ilk iş günü sona ermektedir (Yön.m.29/III).
6284 sayılı Kanun ‘un önleyici kolluğu harekete geçiren risk değerlendir-
mesi ve risk yönetimi konularında yasal düzenlemeleri yapmamasının kanı-
mızca da haklı olarak bu Kanun’un önlemeye ilişkin hükümlerinin uygulan-
masını keyfiliğe açık hale getirdiği ileri sürülmektedir
58
.
4.Tedbir Kararların ın Verilmesi Şartları
Tedbir kararının verilmesi şartları, tebliği usulü ve gizlilik ilkesi
K.m.8 hükmünde düzenlenmiştir. Bu madde gereği, tedbir talebinde
bulunanların şiddet uygulayan ile şiddet mağdurunu barıştırma, uz-
laştırma çabaları içine girmemesi gereklidir. İstanbul Sözleşmesinde
de m.48 hükmü gereği bu süreçler yasaklanmıştır
59
.
58
YENİSEY, Feridun, Uluslararası Sözleşmede Kadına Yönelik Şiddet Riskinin De-
ğerlendirilmesi ve Türk Hukuku, Bahçeşehir Hukuk Fakültesi Kazancı Hukuk
Dergisi, Yıl : 2012 C.8, S.97-98, s. 10.
59
NUHOĞLU, s.72. İstanbul Sözleşmesi m.48 hükmü şöyledir: “ Zorunlu Alternatif
Uyuşmazlık Çözüm Usulleri veya Hükümlerin Yasaklanması “m.48 hükmü şöyle-