Background Image
Previous Page  273 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 273 / 453 Next Page
Page Background

Kredi Kartlarıyla İlgili 6502 Sayılı Yeni Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un Getirdiği ...

272

tasını kendisi yapmakta veya belirli komisyonlar karşılığında anlaştığı

sigorta şirketiyle yapmaktaydı. Bu durum ise tüketici aleyhine haksız-

lıklara yol açıyordu.

108

Artık Yeni TKHK. m.29 düzenlemesi ile tüketi-

cinin rızası dışında kredi verenin sigorta yaptırması mümkün olma-

yacaktır. Bu hüküm, kredi kartları için de geçerli olacaktır.

Kanımızca

tüketicinin rızasının sigorta yapılmasında aranması tüketicinin korunması

bakımından isabetli olmuştur.

10. Tüketici Kredisi Sayılan Kredi Kartı sözleşmelerinde Kart

Aidatları ve Hesap İşletim Ücreti

Günümüzde tüketiciler bakımından kredi kartı aidatları ve hesap

işletim ücretleri en çok uyuşmazlık yaşanan konulardan biridir.

6502 sayılı yeni TKHK.m. 31 hükmüne göre kart çıkaran kuruluş-

lar ,tüketicilere yıllık üyelik aidatı ve benzeri isim altında ücret tahsil

etmedikleri bir kredi kartı sunmak zorundadır. Böylece kart çıkaran

kuruluşlara ücretsiz kredi kartı çıkarma yükümlülüğü yeni Kanunda

kabul edilmiştir.

Kredi kartı sözleşmelerinde, 5464 s. BKKKK. m.13 /II ve m.24/IV

hükümleri gereği kart çıkaran kuruluşun yıllık üyelik ücreti alması-

nın mümkün olup olmadığı geçmişte tartışılmıştır. Bazı kredi kartı

sözleşmelerinde bankanın dilediği zaman kredi kartıyla ilgili talep-

lerde bulunabileceği ve tek taraflı belirleyebileceği düzenlenmekteydi.

Bazı kredi kartı sözleşmelerinde ise BKKKK.’un aradığı on iki punto

şekilde yazılmış olmasına rağmen kart bedelinin ilk yılı için açıkça

düzenlenmiş olduğu, daha sonraki yıllarda tek taraflı bedeli artıra-

cağına ilişkin düzenlemeler vardı. Özellikle yenilenme döneminde

ilk yılki bedelin iki katı oranında kart aidat bedelini hesap ekstresine

yansıtılması tüketicinin aleyhine oluyordu. Kredi kartından yararlan-

mak isteyen tüketici sözleşmeyi dikkatli incelemediğinden ve yeterli

bilgi sahibi olamadığından ekonomik kayba uğruyordu. Tüketicinin

bu kayıpları gerek BKKKK.m.8 /IV ve gerekse BKKKK.m.24/I hüküm-

lerine göre kart çıkaran kuruluşun tüketiciyi sözleşme hükümleri ve

kartın kullanımı hakkında ayrıntılı bilgilendirme yükümlülüğünü ye-

rine getirmemesinden doğmaktaydı.

109

108

Önal, s.49.

109

Oya Şahin ,“Bankalar Tarafından “ Kredi kartı Üyelik Ücreti –kart iadesi adı altın-