Background Image
Previous Page  275 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 275 / 453 Next Page
Page Background

Kredi Kartlarıyla İlgili 6502 Sayılı Yeni Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un Getirdiği ...

274

6502 sayılı yeni TKHK. m.4/III hükmünde getirdiği temel ilkeler,

tüketici kredisi sayılan ve sayılmayan bütün kredi kartı sözleşmele-

ri için de geçerlidir. Bu hükümde, tüketiciden kendisine sunulan mal

veya hizmet kapsamında haklı olarak yapılmasını beklediği ve söz-

leşmeyi düzenleyenin yasal yükümlülükleri arasında yer alan edim-

ler ile sözleşmeyi düzenleyenin kendi menfaati için yapmış olduğu

masraflar için ek bedel talep edilemez. Bankalar, tüketici kredisi veren

finansal kuruluşlar ve kart çıkaran kuruluşlar tarafından tüketiciye

sunulan ürün veya hizmet için faiz dışında alınacak her türlü ücret,

komisyon ve masraf türleri ile bunlara ilişkin usul ve esaslar Bakan-

lığın görüşü alınarak bu Kanunun ruhuna uygun olarak ve tüketiciyi

koruyacak şekilde BDDK tarafından belirleneceği düzenlenmiştir.

Yeni TKHK. m.4 /IV hükmüne göre bu Kanunda düzenlenen

sözleşmelere istinaden tüketiciden talep edilecek her türlü ücret ve

masrafa ilişkin bilgilerin sözleşmenin eki olarak kağıt üzerinde yazılı

şekilde tüketiciye verilmesi zorunludur. Uzaktan iletişim aracılığıyla

kurulan sözleşmelerde ise bu bilgiler kullanılan uzaktan iletişim ara-

cına uygun şekilde verilecektir. Bu bilgilerin tüketiciye verildiğinin

ispatı, sözleşmeye düzenleyene aittir.

Böylece tüketiciden bir ücret veya masraf talep edebilmesi için bu

ücretin veya masrafın Yeni TKHK. ‘da belirtilen ilkelere uygun olması

gereklidir ve sözleşmenin eki olarak kağıt üzerinde yazılı şekilde tü-

keticiye verilmiş olması gereklidir.

Bu düzenlemede BDDK ‘nın insiyatifi

mutlak değildir, çünkü bu belirlemeyi yaparken Bakanlığın görüşünü alması

gerektiği ve kanunun ruhuna uyacak şekilde ve tüketiciyi koruyacak şekilde

belirlemesi gerektiği düzenlenmiştir. Ancak kanımızca bu düzenleme ile ge-

reksiz yere alınan ücretlere karşı tam bir sınırlama getirildiği söylenemez.

113

BDDK ‘nın taraf olduğu, bankaların lehine tavır alacağı ve bu hükmün

Anayasa’ya aykırı olduğu, iptal edilmesi gerektiği belirtilmiştir.

114

Kredi kartı sözleşmesinde geçersiz sözleşme hükmüne dayanıla-

rak haklı, makul ve belgeli olmayan giderlerin avans faiziyle birlikte

tüketiciye iade edilmesi gerekir. Yargıtay’ın uygulaması bu yöndedir.

115

113

Aynı kanaatte İlhan Kara, “Bireysel Bankacılık İşlemleri Alanında Tüketici Hakları

Kanuna Aykırı Uygulamalar ve Çözüm Yolları”,

İstanbul Barosu Dergisi Tüketici

Hakları ve Rekabet Hukuku Özel Sayısı

, C. 88, 2014 Özel Sayı : 1, s.82; Haznedar, s.7,8;

Murat Aydoğdu, Tüketici Hukuku Dersleri, Ankara 2015, s.199.

114

Şükran Eroğlu, “6502 Sayılı Yasa Tüketiciyi Koruyacak mı ?”

İstanbul Barosu Dergisi

Tüketici Hakları ve Rekabet Hukuku Özel Sayısı

, C. 88 , 2014 Özel Sayı : 1, s.16.

115

Y. 13. HD.27.06.2011 E.2011/3576 K.2011/10221 sayılı kararı, Y.13. HD. 01.03.2012