

Kredi Kartlarıyla İlgili 6502 Sayılı Yeni Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un Getirdiği ...
274
6502 sayılı yeni TKHK. m.4/III hükmünde getirdiği temel ilkeler,
tüketici kredisi sayılan ve sayılmayan bütün kredi kartı sözleşmele-
ri için de geçerlidir. Bu hükümde, tüketiciden kendisine sunulan mal
veya hizmet kapsamında haklı olarak yapılmasını beklediği ve söz-
leşmeyi düzenleyenin yasal yükümlülükleri arasında yer alan edim-
ler ile sözleşmeyi düzenleyenin kendi menfaati için yapmış olduğu
masraflar için ek bedel talep edilemez. Bankalar, tüketici kredisi veren
finansal kuruluşlar ve kart çıkaran kuruluşlar tarafından tüketiciye
sunulan ürün veya hizmet için faiz dışında alınacak her türlü ücret,
komisyon ve masraf türleri ile bunlara ilişkin usul ve esaslar Bakan-
lığın görüşü alınarak bu Kanunun ruhuna uygun olarak ve tüketiciyi
koruyacak şekilde BDDK tarafından belirleneceği düzenlenmiştir.
Yeni TKHK. m.4 /IV hükmüne göre bu Kanunda düzenlenen
sözleşmelere istinaden tüketiciden talep edilecek her türlü ücret ve
masrafa ilişkin bilgilerin sözleşmenin eki olarak kağıt üzerinde yazılı
şekilde tüketiciye verilmesi zorunludur. Uzaktan iletişim aracılığıyla
kurulan sözleşmelerde ise bu bilgiler kullanılan uzaktan iletişim ara-
cına uygun şekilde verilecektir. Bu bilgilerin tüketiciye verildiğinin
ispatı, sözleşmeye düzenleyene aittir.
Böylece tüketiciden bir ücret veya masraf talep edebilmesi için bu
ücretin veya masrafın Yeni TKHK. ‘da belirtilen ilkelere uygun olması
gereklidir ve sözleşmenin eki olarak kağıt üzerinde yazılı şekilde tü-
keticiye verilmiş olması gereklidir.
Bu düzenlemede BDDK ‘nın insiyatifi
mutlak değildir, çünkü bu belirlemeyi yaparken Bakanlığın görüşünü alması
gerektiği ve kanunun ruhuna uyacak şekilde ve tüketiciyi koruyacak şekilde
belirlemesi gerektiği düzenlenmiştir. Ancak kanımızca bu düzenleme ile ge-
reksiz yere alınan ücretlere karşı tam bir sınırlama getirildiği söylenemez.
113
BDDK ‘nın taraf olduğu, bankaların lehine tavır alacağı ve bu hükmün
Anayasa’ya aykırı olduğu, iptal edilmesi gerektiği belirtilmiştir.
114
Kredi kartı sözleşmesinde geçersiz sözleşme hükmüne dayanıla-
rak haklı, makul ve belgeli olmayan giderlerin avans faiziyle birlikte
tüketiciye iade edilmesi gerekir. Yargıtay’ın uygulaması bu yöndedir.
115
113
Aynı kanaatte İlhan Kara, “Bireysel Bankacılık İşlemleri Alanında Tüketici Hakları
Kanuna Aykırı Uygulamalar ve Çözüm Yolları”,
İstanbul Barosu Dergisi Tüketici
Hakları ve Rekabet Hukuku Özel Sayısı
, C. 88, 2014 Özel Sayı : 1, s.82; Haznedar, s.7,8;
Murat Aydoğdu, Tüketici Hukuku Dersleri, Ankara 2015, s.199.
114
Şükran Eroğlu, “6502 Sayılı Yasa Tüketiciyi Koruyacak mı ?”
İstanbul Barosu Dergisi
Tüketici Hakları ve Rekabet Hukuku Özel Sayısı
, C. 88 , 2014 Özel Sayı : 1, s.16.
115
Y. 13. HD.27.06.2011 E.2011/3576 K.2011/10221 sayılı kararı, Y.13. HD. 01.03.2012