Background Image
Previous Page  370 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 370 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Servet YETİM

369

Başta devlet hizmetleri olmak üzere toplumsal ve bireysel ihtiyaç-

ların büyük bir kısmı internet teknolojileri kullanılarak yapılmak zo-

runda olduğundan bütün vatandaşların geniş bant internet erişimleri-

nin sağlanması, devletlerin yerine getirmesi gereken yükümlülükleri

arasındadır. Bu yükümlülük, tam anlamıyla yerine getirildiğinde ül-

kemizde yaşayan insanların tamamı internete erişim sağlamış ve yüz-

de yüz oranında sayısal okuryazarlık sağlanmış olacaklardır. Bu du-

rum da siber zorbalığa maruz kalma riskini daha da artıracaktır. Siber

zorbalıkla mücadele olayın sadece cezai anlamda soruşturulması ve

kovuşturmasıyla değil

113

, toplumun bütün kademelerince; ekonomik,

sosyal, psikolojik, eğitim ve hukuki boyutuyla ele alınmasına ve çözü-

mün bütün paydaşların katılımıyla birlikte üretilmesine ihtiyaç vardır.

Neticesi sebebiyle ağır sonuçlar doğuran siber zorbalık eylemle-

rinde öncelikli olarak bu eylemlerin meydana gelmesini önleyici ted-

birlerin alınması

114

, daha sonra ise diğer hukuki süreçlerin takibi daha

efektif bir sorun çözme yaklaşımı olacaktır. Bu sebeple çözüm öneri-

lerinde olayın sadece hukuki boyutu değil olay meydana gelmeden

önce alınması gereken önleyici tedbirlerle birlikte değerlendirilmesi

kaçınılmazdır. Çözüm önerileri aşağıdaki şekilde özetlenebilir.

a. Çocuklar ve Gençler İçin Güvenli Eğitim Ortamlarının

Oluşturulması

Siber zorbalıkla mücadelede ilk başta yapılması gereken eylem,

siber zorbalığın meydana gelmesini sağlayan etmenlerin/faktörlerin

ortadan kaldırılmasıdır.

115

Bu husustaki en önemli çalışma, çocukların

günün büyük bir kısmını geçirdikleri, okul ortamlarında yapılmalıdır.

Bu konuda başta Milli Eğitim Bakanlığı olmak üzere, Adalet Bakanlı-

ğı, emniyet birimleri, sivil toplum örgütleri ve teknoloji firmaları ile

işbirliği yapılarak öncelikli olarak güvenli internet erişimi sağlanmalı,

okullarda öğretmen ve idarecilerin gerektiğinde inisiyatif alarak siber

zorbalıkla mucadelede aktif rol alabilecekleri şekilde mevzuat değişik-

likleri yapılmalıdır.

113

“Dealing with Cyberbullying”,

http://www.helpguide.org/articles/abuse/

cyberbullying.htm, (E.T.22.11.2014)

114

“Cyber Safety for Kids, 20 Most Useful Recommendations”, http://nobullying.

com/cyber-safety-for-kids-20-most-useful-recommendations/, (E.T.22.12.2014)

115

Michael Medaris, Cathy Girouard, “Protecting Children in Cyberspace: The ICAC

Task Force Program, Juvenile Justice Bulletin”,

https://www.ncjrs.gov/pdffi-

les1/ojjdp/191213.pdf, (E.T.05/01.2015)