

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...
96
konuyla ilgili yeterli bilgi sahibi olarak, tereddüde yer bırakmayacak açıklıkta
ve sadece o işlemle sınırlı olarak verdiği onay beyanı şeklinde anlaşılmalıdır
.”
65
Kişisel verilerin korunmasında ilgili kişinin kişisel verileri üze-
rinde yapılan işlemlere rıza göstermesi, ilgili kişinin veri işleme sü-
recine katılmasını ve veriler üzerinde denetimini sağlayan, verilerin
işlenmesine meşruluk katan önemli unsurlardan birisidir.
66
Birçok
düzenlemede, belirli durumlarda kişisel verilerin toplanması, işlen-
mesi ve saklanmasından önce ilgili kişinin rızasının alınmasının ge-
rekli olduğu belirtilmiştir.
67
Bu durumlarda rıza beyanı bu işlemlerin
hukuka uygunluğunu sağlamaktadır. AB Temel Haklar Şartı’nın 8.
maddesinde kişinin rıza beyanında bulunması ilkesine yer verilmiş,
95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin 2/h ve 7/a maddelerinde
ise ilgili kişinin rızası, veri işlemeyi meşru kılan durumlar arasında
sayılmıştır.
68
4. Anonim Hale Getirme
Kanunda kişisel verilerin anonim hale getirilmesi, verilerin başka
verilerle eşleştirilerek dahi hiçbir surette kimliği belirli veya belirlene-
bilir bir gerçek kişiyle ilişkilendirilemeyecek hale getirilmesi olarak
tanımlanmıştır. Bir başka deyişle, kişisel verinin anonim hale getiril-
mesi sonucunda elde kalan veri üzerinden bir izleme yapılarak başka
verilerle eşleştirme ve destekleme sonrasında verinin kime ait olduğu-
nun anlaşılamaması gerekir.
69
65
Komisyon Raporu, s. 7.
66
Küzeci, s.220; Şimşek, Anayasa Hukukunda Kişisel Verilerin Korunması, s.106.
Kişisel verilerin korunması hakkının bir insan hakkı olduğu görüşü ilgili kişinin
rıza beyanı ile etkinlik kazanmaktadır. Rıza beyanı, aynı zamanda bilgilerin gele-
ceğini belirleme düşüncesinin bir yansımasıdır. Kuşkonmaz, s.101.
67
Article 29 Data Protection Working Party, Opinion 15/2011 on the definition of
consent, 01197/EN WP187, 13.07.2011, (Çevrimiçi),
http://ec.europa.eu/justi-ce/policies/privacy/docs/wpdocs/2011/wp187_en.pdf, (Erişim Tarihi: 12 Mart
2016).
68
Şimşek, Anayasa Hukukunda Kişisel Verilerin Korunması, s.108; Peter Carey,
Data Protection: A Practical Guide to UK and EU Law, Oxford University Press,
2004., s.250.
69
Komisyon Raporu, s. 7. Çağımızdaki teknolojik gelkişmeler dikkate alındığında
kişisel verilerin anonimleştirilmesinin gittikçe zorlaştığı görülmektedir. Bir başka
deyişle, her geçen gün yeni teknoljilerin gelişmesiyle kişisel veriler ile kişilerin
arasındaki bağın kurulması daha kolaylaşmaktadır. Komisyon Raporu, s. 30.