Previous Page  103 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 103 / 561 Next Page
Page Background

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...

102

Veri koruma düzenlemelerinin tamamında kabul edilen

101

amaca

bağlılık ilkesine göre; kişisel veriler hukuka uygun amaçlarla toplan-

malı, toplanma amacı belirli ve açık olmalı

102

ve işleme amacı toplama

amacı ile uyumlu olmalıdır.

103

Amaca bağlılık ilkesi, kişisel verilerin

dürüst ve hukuka uygun olarak işlenmesi ilkesinin uygulanıp uygu-

lanmadığının tespiti açısından da önemli bir ilkedir.

104

Verilerin toplama amacının meşru olabilmesi için, bu amacın yasal

bir temele dayanması, bütün hukuki gerekliliklerin tamamlanmış ol-

ması ve verilerin işlenmesinden elde edilen çıkar ile toplama amacının

uyumlu olması gerekir.

105

95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin

bu hususta tanıdığı bir istisna ise, üye devletlerin uygun önlemleri al-

maları koşulu ile kişisel verilerin tarihsel, istatiksel ve bilimsel amaç-

larla sonradan işlenmesidir.

106

101

AB Veri Koruma Yönergesi md. 6/1,c; 108 sayılı Avrupa Konseyi Sözleşmesi md.

5/b; OECD Rehber İlkeleri par. 9.

102

Verilerin toplama amacının belirli ve açık olması, belirsiz ifadelerin toplama ama-

cında yer almamasını gerektirir. Ayrıca kişisel veriler ileride kullanılmak amacıy-

la toplanmamalıdır. Bu, kişisel verilerin ilgili olduğu kişileri potansiyel suçlu ko-

numuna sokar ve kişilerin kendilerini özgürce ifade etmelerini engeller.Özdemir,

s.142; Akgül, s. 155. Kişisel verilerin toplanıp işlenmesi için ilgilinin rızası olmalı

ya da hukuka uygun bir yetki olmalıdır. Kuşkonmaz, s.91.

103

Kişisel veriler ilgili kişinin rızasına dayanılarak işleniyorsa, bu durumda rıza dar

yorumlanmalıdır. Kişi, kişisel verilerinin hangi amaçla işlenmesine rıza gösteri-

yorsa, kişisel veriler ancak o amaç doğrultusunda toplanmalı ve işlenmelidir. Öz-

demir, s.142. 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’ne göre veri sorumluları,

kişisel verilerin işlenme amacını tam olarak belirlemeli ve bu amacı verilerin ilgili

olduğu kişilere ve veri denetleme kurumlarına bildirmelidirler. Küzeci, s. 199;

Kuşkonmaz, s.89; Sevimli, s. 154; Şimşek, Anayasa Hukukunda Kişisel Verilerin

Korunması, s.83; Akgül, s. 72.

104

Ketizmen, s.225.

105

Kuner, European Data Protection Law, s. 100 Küzeci s. 202. 95/46/AT sayılı Av-

rupa Birliği Yönergesi’nin 7. maddesinde, kişisel verilerin işlenmesinin hangi

durumlarda meşru olacağı belirlenmiştir. Buna göre; kişisel veriler, ilgili kişinin

rızasının bulunması, ilgili kişinin taraf olduğu bir sözleşmenin ifa edilmesi ya da

ilgili kişinin bir sözleşmenin tarafı olmadan önceki istemleri dolayısıyla işlemenin

gerekli olması, veri sorumlusu tabi olduğu yasal bir yükümlülüğe uymak için işle-

menin gerekli olması, ilgili kişinin yaşamsal çıkarlarının korunması için işlemenin

gerekli olması, işlemenin kamu yararının bulunduğu bir hizmetin gerçekleştiril-

mesi ya da veri sorumlusunun veya verinin açıklandığı üçüncü kişinin resmi bir

yetkisini kullanması için gerekli olması, Yönerge’nin 1/1 hükmü uyarınca ilgili

kişinin temel hak ve özgürlüklerinden kaynaklı çıkarlarının baskın olduğu du-

rumlar hariç, veri sorumlusu veya verinin açıklandığı üçüncü kişinin meşru çıkar-

larından kaynaklanan amaçlar için gerekli olması durumlarında işlendiği zaman

bu işleme meşrudur.

106

95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi md. 1/b, 2. cümle.