

434
Küresel Dünya’da ve Türkiye’de Çocuk İşçiliği: Uluslararası ve Ulusal Yasal Düzenlemeler ...
SONUÇ
UNICEF tarafından da vurgulandığı üzere teknoloji ve bilginin
mevcut olduğu ve kolayca paylaşılabildiği ve son çeyrek yüzyılda kişi
başına düşen gelirin üç katına çıktığı bir dünyada en fazla mağdur
olan çocuklarda dâhil olmak üzere tüm çocukların haklarını yerine
getirmemenin hiçbir mazereti olamaz.
54
Çocuk istihdamı, çocuk işçiliği ve tehlikeli çocuk işçiliğiyle ilgi-
li Dünya ve Türkiye’deki sayısal veriler uzun dönemde bu konuda
büyük yollar alındığını gösterse de bu sorun halen varlığını devam
ettirmektedir. Bunun başat nedeni ekonomi piyasanın ekonomik ak-
törlerin talepleri doğrultusunda ve benimsenen liberal ekonomi poli-
tikaları gereği esnekleştirilmesi ve bir kurala bağlı olarak çalışmasının
terk edilmesidir.
Uluslararası arenada ve Türkiye özelinde yapılan esnek yasal dü-
zenlemeler bizce özelikle ‘ekonomisi ve eğitim olanakları yeterince ge-
lişmemiş ülkeler’ söz konusu olduğunda işçi örgütleri karşısında çok
güçlü olan işveren örgütlerinin taleplerinin kabul edilmesini sağlaya-
rak ucuz ve korunmasız emek olarak çocuk işçiliğinin önünü açmak-
tadır. Uluslararası örgütler tarafından belirlenen “18 yaşın altındaki
herkes çocuktur” tanımı çerçevesinde daha aşağı yaştaki çocukların
(15 ve 14 yaş ve daha küçük çocukların) çalışmasının önünü açan ulu-
sal esnek yasal düzenlemeler yeniden gözden geçirilmelidir. Bu aynı
zamanda Dünya’da ve Türkiye’de çocuk işçiliğinin sayısal büyüklüğü
göz önüne alındığında IPEC’in kısa ve uzun dönem ayrımının kaldı-
rılarak uzun dönem hedefin öncelikli hayata geçirilmesini dayatmak-
tadır, çocuk işçiliği ile mücadele aşamalar zinciri içerisinde düşünül-
memelidir.
Çocukların hangi sebeple olursa olsun işçi olarak çalıştırılmala-
rı, onların en doğal hakları olan oyun haklarının ve eğitim hakları-
nın ellerinden alınmalarına neden olmaktadır. Bu nedenle çocukların
çalışmalarına neden olan bütün toplumsal-ekonomik ortam yeniden
sosyal devlet anlayışı temelinde kamusal olarak yapılandırılmalı ve
tüm çocuklar ücretsiz eğitim, sağlık, beslenme ve benzeri en temel
haklarına kavuşturulmalıdır.
54
UNICEF, The State of The World’s Children, s. 12-13.