Background Image
Previous Page  229 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 229 / 477 Next Page
Page Background

Sınavsız Yeminli Mali Müşavir Olma Hakkının Kaldırılmasının Hukuk Güvenliği ...

228

görevin gerektirdiği niteliklerin saptanmasını ve saptanmış niteliklerin değiş-

tirilmesini, Anayasa çerçevesi içinde kalmak kaydıyla, görevin ve ülkenin ge-

reklerine ve zorunluluklarına göre serbestçe takdir edebileceğini kabul etmek

yerinde olur. Çünkü bu gerek ve zorunlulukları en iyi bilecek durumda olan

Kanun Koyucudur. Burada değişikliğin tarihinden önce kazanılmış hakların

korunup korunmamış olduğunun önemi vardır.”

ifadeleri ile 10/03/1977

tarih, 1976/51 esas ve 1977/16 karar numaralı kararındaki,

“Diğer hu-

kuk alanlarında olduğu gibi kamu hukuku alanında da Anayasa, yasa, tüzük,

yönetmelik gibi düzenleyici tasarruflarla konmuş kurallar, kamu hizmetinin

gerekleri, gereksinmeleri gibi nedenlerle ve kondukları yöntemlere uyulmak,

Anayasa’ya ve yasalara uygun düşmek kaydıyle her zaman değiştirilebilirler

veya kaldırılabilirler. Tersine bir kural getirilmedikçe bu değiştirme ve kaldı-

rışlarla doğan yeni duruma uyulmak, o statü içindeki herkes, her kamu hiz-

metlisi için zorunludur.”

ifadeleri yürürlükteki kanunların daha sonra

yürürlüğe girecek kanunlar ile kısmen veya tamamen değiştirilebile-

ceğine işaret etmektedir.

Bu noktada cevabı aranması gereken soru, kanun koyucunun

mevcut durumu değiştirebilme yetkisinin bir sınırının olup olmadığı-

dır. Bu sınır Anayasa’nın 2’nci maddesinde belirtilen hukuk devletinin

en önemli koşullarından birisi olan hukuki güvenliğin zedelenmeme-

sidir. Kanun koyucunun hukuki düzenlemelerde kendisine tanınan

takdir yetkisini anayasal sınırlar içinde adalet, hakkaniyet ve kamu

yararı ölçütlerini göz önünde tutarak kullanması gerektiği ifade eden

AYM’ye göre, kanunlarda yapılan değişiklikler kazanılmış hakları et-

kilemediği ve hukuk güvenliğini zedelemediği sürece bu değişiklik-

lerin hukuk devleti ilkesine aykırı oldukları ileri sürülemeyecektir.

30

AYM, hukuki güvenlik ilkesine yönelik olarak, emeklilik yaşını

kademeli olarak altmış beşten altmış bire indiren 08/07/2003 tarih ve

4919 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişik-

lik Yapılmasına Dair Kanun’a ilişkin olarak verdiği, 08/10/2003 tarih,

2003/67 esas ve 2003/88 karar numaralı kararında

31

şu değerlendir-

mede bulunmuştur:

“Öte yandan, 61 ilâ 65 yaş arasında olup, devlet bü-

rokrasisinin üst kademelerinde yer alan ve kamu hizmetinin başarı ile sürdü-

30

AYM’nin 18/05/2011 tarih, 2008/80 esas ve 2011/81 karar numaralı kararı

31

AYM’nin 08/10/2003 tarih, 2003/67 esas ve 2003/88 karar numaralı kararı, www.

anayasa.gov.tr, (Erişim Tarihi: 19/10/2011)