Background Image
Previous Page  230 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 230 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Abdullah KARABOYACI

229

rülebilmesi için gerekli bilgi, birikim ve deneyime sahip çok sayıdaki kişinin

görevine, hukuk güvenliğini sarsmayacak biçimde makûl ve ölçülü bir geçiş

süreci öngörülmeksizin yasa ile son verilmesinin kamu hizmetinin görülme-

sini olumsuz yönde etkileyeceği açıktır.

Geçici 215. maddenin birinci fıkrasıyla yeni uygulamaya intibak için ba-

samaklar saptanırken daha uzun bir zaman dilimi yerine 1 ilâ 6 ay arasında

değişen kısa bir geçiş sürecinin benimsenmesi, kişilerin yarınlarından kaygı

duymamaları, bu bağlamda istikrarlı bir çalışma yaşamı sürdürebilmeleri için

gerekli olan hukuk güvenliği ilkesini sarsıcı niteliktedir.”

Diğer taraftan, kazanılmış hak söz konusu olmamasına rağmen,

hukuki güvenlik ilkesi gereği iptal kararı verilmesi gerektiğini düşün-

düğümüz olayda AYM, yarbaylıktan albaylığa terfi etmesine bir buçuk

ay kala terfiye ilişkin koşulların çıkarılan bir kanun ile ağırlaştırılma-

sı sonucu terfi edemeyen bir subayın durumuna ilişkin olarak verdiği

1977/16 karar numaralı kararında,

“Yasa koyucunun, bir kamu hizmetinde

söz gelimi askerlik alanında görevin gerektirdiği nitelikleri ve koşulları sapta-

masını ya da saptanmış olanları değiştirmesini, Anayasa çerçevesi içinde kal-

mak kaydıyle, görevin ve ülkenin gereklerine ve zorunluklarına göre serbestçe

takdir edebileceğini kabul etmek yerinde olur. Çünkü bu gerek ve zorunlukları

en iyi bilecek durumda olan yasa koyucudur, itiraz konusu kural ile de yapıl-

mış olan budur. Burada değişiklik tarihinden önce bir kazanılmış hak bulunup

bulunmadığı önem kazanmaktadır…. Buna karşılık Anayasa’ya aykırı olma-

mak koşuluyla, yürürlükteki yasaların günün gereksinmelerine göre değiştiril-

mesi veya kaldırılması ve koyduğu yasa kurallarının, kamu hizmetinin gerek-

tirdiği biçimde belli tarihlerde yürürlüğe konulması yasa koyucunun Anayasal

görevleri ve yetkileri içindedir. Bu bakımdan itiraz konusu yasa kuralının idarî

istikrarı bozduğu savı da yersizdir.”

ifadelerine yer vermiştir.

AYM, iptal davasına konu kanunun yürürlüğünden önce kısmi

yaşlılık aylığına hak kazanmış olanlarla, emekliliklerine 2 yıl veya

daha az kalmış olanların hakları saklı tutularak kayıpları önleyen;

emeklilik sürelerine 2 yıldan fazla kalanların ise 15 yıllık prim ödeme

yükümlülüğünü yerine getirmeleri koşuluyla, emeklilik için kalan sü-

relerinin dikkate alınarak yaş sınırlarının kademelendirilmesi esasını

getiren düzenlemenin

hukuk devletinde gözetilmesi gereken adil ve makul

ölçüler aşılmadığından

Anayasa’ya aykırı olmadığına karar vermiştir.

32

32

AYM’nin 27/02/2001 tarih, 1999/43 esas ve 2001/46 karar numaralı kararı, www.