Background Image
Previous Page  522 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 522 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Tennur KOYUNCUOĞLU

521

türel yapılanmadır. Eski dişilik değişti, yenisi ortaya çıktı. Eşit duru-

şun karşılaştığı erotizm daha heyecanlı olur, çünkü nasıl evrileceği bi-

linmez. Kadın olduğunu ve geçmiş tarihini unutmadan kadın olmanın

sınırlarını aşmak benim yaşam stratejimdir’.

Lipovetsky, de ‘kadınlar annelik görevine atandığı sürece profes-

yonel performansları ve kamusal rolleri pek az sosyal prestij görecek-

tir ve anne çocuk arasındaki özgül bağ anlamındaki toplumsal engel

yok olmayacaktır ‘ diyerek, kadının her an yeniden başlaması gereği-

nin altını çizer

82

.

Kadın hareketini anlamlandırabilmek için son dönemin ne geti-

rip ne götürdüğüne daha yakından bakalım: Genelde postmoderniz-

min modernizme yaptığı eleştrilere karşın, aralarında tam bir kopuş

olduğunu söylenmemektedir. Türkbağ’a göre postmodern düşün-

ce, varoluşçuluğun, bireysel deneyime, dolaysız olarak ‘yaşamaya’

verdiği önemin sınırına dek götürülmesidir

83

. Zygmunt Bauman ise,

‘postmodernite kendi için (für sich) modernitedir’ ve belirli bir toplum

türüne işaret etmesi dışında, O ‘post’(sözcüğü) hiçbir şeydir demek-

tedir

84

. Weeks’e göre de postmodernizm modern Avrupa felsefesinin

post-yapısalcılar tarafından entelektüel eleştirisi etrafında oluşturul-

muştur

85

. Nietzsche’ in ‘Tanrı öldü’ çığlığı bir adım öteye ‘insan öldü’

trajedisine taşınmıştır. Baudrillard’da ‘tarihsel anlamda gerçeklik diye

bir şey olmuştur’ sözleriyle geçmişe gönderme yapmakta ancak temel

sorunu ‘gerçeklik ve gerçekliğin öldürülme olayı’ olduğunu ortaya

koyar

86

ve sistem artık nihilisttir. Hakikatler yerine illüzyonlar vardır.

Belki hakikatleri bulmak yeniden insana bırakılmıştı. Pek çok feminis-

tin postmodern yorumlarının kaynağı, Faucault’dur. Biz de oradan

sürdürelim:

82

Giies Lipovetsky, Üçüncü kadın, çev, F.N.Deniztekin, İstanbul, 1998, 225.

83

Tanım için Bk.Ahmet Ulvi Türkbağ, Postmodernite ve Hukuk İdealleri, Doğu-Ba-

tı, Sayı 13, 2000-01, s 201.

84

Zymund Bauman, Modernite. Postmodernite ve Etik, Doğu/Batı, sayı 19, 2002, s

52.

85

Kathi Weeks, Feminist Öznelerin kuruluşu, çeviren İlkay Özküralpli, Otonom ya-

yıncılık, İstanbul, 2012, s75-106

86

Jean Baudrillard, İllüzyon, Yitirilen İllüzyon ve estetik, Çeviren Oğuz adanır, Do-

ğu-Batı, sayı 19, 2002, s 9.Ayrıca bk Jean Baudrillard. Neden Her Şey Yok olup

Gitmedi, Boğaziçi Üni. Y. İstanbul, 2012.