Background Image
Previous Page  527 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 527 / 533 Next Page
Page Background

Başka Bir Aile Mümkün (feminist politika deneyimi)

526

kurgu bir canlı deneyim olarak siborg’u bizimle tanıştırır. Siborg bilim

kurgusu, siborg cinselliği. Siborg kopyası, organik üremeden çoğal-

mamıştır. Yine ironik bir biçimde sorar: Hayvanlarla makinaları kay-

naştırmamızdan hareketle nasıl insan olunmayacağını öğrenebiliriz?

Bir bir sayar geçmişi. ‘Dili ve toplumsal cinsiyeti doğurduğu tasavvur

edilen güç olan arzunun yapısını ve bu suretle, ‘Batı’ kimliğinin, doğa

ile kültürün, ayna ile gözün, köle ile efendinin, beden ile zihnin yapı-

sını ve üretim tarzlarını yıkarak’ siborg’lara giden yolu çizer. ‘Yeniden

doğuşa (ama yeniden doğuma değil)’ diyerek feminist umuda katılır

97

.

Bizi de peşinden sürükler.

Feminist politika içinde yaşam birliktelikleri, eşlere zorlayıcı ev-

lilik kuralları dayatmadığı ve devlet tarafından ailenin yönlendiril-

mesini engellediği için ‘özgürleştirici’ niteliktedir. Ancak hukuksal ve

maddi güvence ile korunması önemlidir. Çoğu kez kurulan iyi ilişki-

lerden söz edilse de, çaresizlik, şiddet, sömürü toplumun içindedir.

İlişkiyi bitirmek zorunda kalan çocuklu, çocuksuz mağdur kişiler ço-

ğunluktadır. Bozulmamış insanlar bulmak zordur. Bu canlı yapıların

hukuksallaşması sürecinde ahlaka aykırılık dışlamasından kurtulmak

için ‘fiziksel birlikteliğin’ ötesinde sosyal birlik ve ekonomik birlik

aranmalıdır.. İlginç bir çelişkiye dikkat etmek gerekir. Yasal evlilik-

lerde neredeyse aşk ve cinsel ilişki ahlaka uygunluk nedeni sayılıp,

mal sözleşmeleri yadırganırken, eylemsel birlikteliklerde gönüllü eko-

nomik destek ahlakı pekiştirebilir. Birlikteliğin itici güdüsü insan iliş-

kilerinin doğasında yatar. Öyle ki, kişiler karşılıklı doyum sağlamak

demek ki, sevilmek ve güvence içinde olmak için bir araya gelirler.

Sevginin ekonomik tabanı olmazsa ilişki zayıflar. Halk söylencesi ile

‘kendisine hayrı olmayan’ verse verse ağırlık verir. Denklik; eşler arası

demokrasinin geçerliliğine, şiddetin yadsındığına ve hiyerarşinin yok-

luğuna, ekonomik yeterliliğe işaret eder.

Ülkemizde ortak yaşama örneklerine rastlanmaktadır. Tarhan

98

,

LİSTAG olarak kısaltılmış yeni bir aileden söz etmektedir. Açılımı

lambdistanbul Aile Grubu’dur. Bu geniş ailenin amacı ‘üyelerinden bi-

97

Bk.Haraway, s 50, 56, 62

98

Mehmet Tarhan, Cogito, Cinsel Yönelimler ve Queer Kavram, Sayı 65-66, Bahar,

2011, s375-381.