Background Image
Previous Page  439 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 439 / 449 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuru İncelemesinde Anayasaya Uygunluk Denetimi Sorunu ve İnsan Hakları ...

438

ğı değerlendirilemez; giderek bu yolla kural iptal edilemez. Anayasa

düzeyinde bu yönde bir düzenleme olmadıkça, yasa, içtüzük veya

yorumla böyle bir mekanizma üretilemez. İstisnai hükümler, kıyasla

teşmil olunamaz. Bu yükü, analoji kaldırmaz. Anayasa Mahkememiz

de, anayasa ile sınırlı bir yargı-gücüdür. Anayasa ve hukuk, herkesin

ve bu arada meşru güçlerin de ortak vatanıdır.

IV. BİREYSEL BAŞVURU BAĞLAMINDA SEÇİM BARAJI

Anayasa Mahkememizin (bölümlerin), seçim barajı iddiasına da-

yalı hak-ihlali başvurularını

gündeme almak,

incelemek, usul veya

esastan karara bağlamak, anayasal görevidir (Any.m.148/3, AİHS. 1

nolu protokol m.3).

Eleştiri konusu olan, baraja ilişkin başvurunun gündeme alın-

ması değil, baraja ilişkin başvuruların gündeme alınma zamanı

(zamanlama)’dır.

31

Başvuru tarihleri konusunda resmi bir bilgiye sa-

31

Seçim barajı (hak ihlali) bireysel başvurusunun gündeme alınma girişiminin ka-

muoyuna yansıması üzerine, zamanlamayı esas alan ve kısmen de öze yönelik

basın açıklamam şöyledir: “

Anayasa Mahkemesinden bağımsız bir “İnsan Hakları Mahkemesi-

nin kurulması” ve “Anayasa Mahkemesi kararlarına karşı da birey-

sel başvuru hakkının tanınması” modeli tartışılmalıdır.

BASIN AÇIKLAMASI

Genel seçimlere beş kala, %10 seçim barajının Anayasa Mahkemesi gündemine

alınmış olması, baraj sorunundan bağımsız olarak özel bir anlam taşımaktadır.

Siyaseti tanzim hevesinin ve vesayet güdüsünün Anayasa Mahkememize sirayet

etmeyeceği inancımızı koruyoruz… Ünlü 367 garabetinin Yüksek Mahkemeye

verdiği zararın, kurumsal hafızadan silinmiş olabileceğini varsayamayız…

Yürürlükteki yasadan kaynaklanan %10 barajının bireysel başvuru yoluyla hü-

kümden düşürülebilmesi, bu yönde sonuç doğurabilecek çözüm üretilmesi, hu-

kuken imkansızdır (6216 Sayılı Kanun, m.45/3). Anayasa Mahkemesinin, bireysel

başvuru sebebiyle ihlalin kaynağı olarak gördüğü bir yasa hükmünü iptal yetkisi

bulunmamaktadır. Yüksek Mahkeme, anayasanın kendisine tanımadığı mevhum

yetkiyi (Any.m.148 özellikle son fıkra.150,151, 152) kullanamaz. Kaotik potansi-

yeli yüksek böyle bir ihlali, hukuk (evleviyetle yargı) sistemi kaldıramaz. Ana-

yasa Mahkemesinin haberin yayınlandığı gündeki kamuoyu duyurusu, Antalya

konferansı ile birlikte değerlendirildiğinde arka plan olasılıklarını nötrleştirme-

mektedir. Anayasa Mahkememizin bu konuda verebileceği karar, ancak “ihlalin

yokluğu veya ihlalin tespiti”nden ibaret olabilecektir (6216 Sayılı Kanun m.50).

%10 barajına müdahale hak ve yetkisi, mutlak şekilde siyaset kurumunundur;

yasama organınındır (Any.m.7,87). Zamanlamayı da (Any.m.67,175), oranı da

belirleyecek olan O’dur. … Siyaset kurumu, ontolojisinden kaynaklanan yetki-

lerini korumak ve kullanmak noktasında gereken normatif refleksi göstermeye

muktedirdir. Siyaset kurumu, daha fazla gecikmeden, gerçekleşebildiği kadarı ile

konsensüse dayalı olarak seçim barajlarında makul bir düzenlemeye gitmelidir.

Anayasanın 67/7 hükmü,

eş değer bir geçici madde ile önümüzdeki genel seçim-

ler için bloke edilebilir. Temsilde adalet ve yönetimde istikrar ilkesi

arasındaki