Previous Page  462 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 462 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

Deniz AKÇAY

461

vermesi için Mahkeme’ye başvurabilir. Mahkeme’ye başvurma kararı, Komite

toplantılarına katılma hakkına sahip temsilcilerin üçte iki çoğunluğu ile alınır.

4. Bakanlar Komitesi, bir Yüksek Akit Taraf ‘ın, taraf olduğu bir dava-

da verilen kesin bir karara uygun davranmayı reddettiği görüşünde ise, il-

gili Taraf ’a ihtarda bulunduktan sonra, Komite toplantılarına katılmaya yet-

kili temsilcilerin üçte iki çoğunluğu ile alınacak bir kararla , ilgili Taraf ’ın

1. f

ıkrada öngörülen yükümlülüğünü yerine getirmediği meselesini

Mahkeme’ye intikal ettirebilir.

5. Mahkeme 1. fıkranın ihlal edildiğini saptarsa, alınacak önlemleri de-

ğerlendirmesi için davayı Bakanlar Komitesi’ne gönderir. Mahkeme, eğer 1.

fıkranın ihlal edilmediğini saptarsa, davayı incelemesine son verecek kararı

alması için Bakanlar Komitesi‘ne iletir.”

Görüldüğü üzere, bir AİHM kararının Bakanlar Komitesi’nde ic-

rasının denetimi aşamasında bile ortaya çıkacak yorum ve icra sorun-

larının AİHM’ne intikal ettirilmesi Komite’nin belirli çoğunluklarla

alacağı kararlarla mümkün olup, taraf devletler veya Sekretarya ya da

Mahkeme tarafından bu tür bir inisiyatif alınması kesinlikle öngörül-

memiştir. Hatta, AİHM kararının davalı devlet tarafından icra edil-

mediği gerekçesi ile ihlal kararı alınması halinde bile, ihlalde bulunan

devlet hakkında alınacak önlemleri belirleme yetkisi yine Bakanlar

Komitesi’ne

aittir.Bu

düzenleme de AİHM ile Bakanlar Komitesi ara-

sındaki yetki dağılımının ne denli kesin kurallara bağlandığının kanı-

tını oluşturmaktadır.

Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi Belçika Dönem Başkanlığı

sırasında 27 Mart 2015 tarihinde Brüksel’de düzenlenen üst düzey

Konferansı’nda kabul edilen Bildiri’nin “

AİHM kararlarının icrasının de-

netimi

” başlığı altındaki paragraflarda Sözleşme’nin bu konuya ilişkin

46. maddesinin Bakanlar Komitesi’ne sağladığı hukuksal olanaklar dı-

şında AİHM’nin belirli bir kararın icrası cerçevesinde yorum yapma,

Komite’nin yetkisine müdahale etme olanağı kesinlikle tanınmadığı

gibi, bu konuda ileriye dönük olarak herhangi bir normatif çalışma da

öngörülmemiştir.

42

42

High-level Conference on the “Implementation of the European Convention on