Previous Page  482 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 482 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Kürşat KARACABEY

481

uygulanabilir kılmak mümkün değildir. Aynı sorun, arabuluculuğun

zorunlu hale getirilmesi halinde de sağlıklı ve sonuç alıcı işleyişin ger-

çekleşememesi bakımından söz konusu olabilecektir.

Peki, arabuluculuğun, hukuk uyuşmazlıklarında alternatif (se-

çimlik) bir yol olarak uygulanabilirliğini sağlama anlamında ne yapı-

labilir?

Madem ki arabulucu marifetiyle çözümlenmek istenen –kamu

düzenini ilgilendiren hususlar dışındaki- hukuk uyuşmazlıklarının,

alternatif bir çözüm yöntemine kavuşturulması isteniliyor, o taktirde

yapılması gereken şu olmak gerekir:

Öncelikle arabuluculuğu, yürütme organının bir temsilcisi olan

Adalet Bakanlığı’nın –büyük ölçüde tek yetkili şekilde- organize et-

mesi yerine, kurumun yargı erki içinde yapılandırılması tercihine hak

verilmelidir. Zira hukuk uyuşmazlıklarının nihai çözümünü öngören

arabuluculuk mekanizması, dar anlamda değil fakat, geniş anlamda

yargısal bir süreçtir. Bu durum, yazının ilk bölümlerinde de değinilen

kuvvetler ayrılığı ilkesinin bir gerektirmesidir. Bu doğrultuda yapıl-

ması gereken; arabuluculuk kurulu ve bürokrasisinin yargı erkinin üç

unsurunun (hakimler, savcılar ve avukatlar) eşit katılımı ile özerk bir

yapının meydana getirilmesidir.

Türkiye’nin sosyo-kültürel altyapı gerçekleri gözetildiğinde, ara-

buluculuk uygulamasının hızlı ve etkili olarak kurumsallaşabilmesi

için ikinci önerimiz de şu olacaktır:

Her bir yargı çevresi için oluşturulacak “arabuluculuk merkezleri,”

ilgili il barolarının bünyelerinde ayrı ve kısmen özerk bir yönetsel yapı

olarak kurulmalıdır. Büyük illerde ihtiyaca göre birden fazla merkez

kurulması veya merkeze bağlı şubeler açılması da mümkündür. Her

bir merkez yönetiminin seçimi ve işleyişi, merkeze kayıtlı arabulucu-

ların iradeleriyle şekillenmeli; bu suretle baro yönetimi değişiklikle-

rinden etkilenmelerinin engellenmesi sağlanmalıdır. Her bir arabulu-

culuk merkezi kayıtlı arabulucular üzerinde performans ve disiplin

işlemleri bakımından iç denetim yapmalıdır. Arabuluculuk ile ilgili

politikaların tespiti, ülkesel ölçekteki koordinasyonun sağlanması ve

merkezlerin üst denetimi ile merkez kararlarına karşı itiraz mercii de

yargı erki bünyesindeki üst yapıya ait olmalıdır.