Previous Page  667 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 667 / 685 Next Page
Page Background

666

İş Sağlığı ve Güvenliği ile İlgili Yükümlülüklere Aykırılık Durumunda İşin Durdurulması

İşyerindeki işin durdurularak mühürlenmesi sonrasında işveren

bu durdurma kararının kaldırılması için durdurma sebebine göre hare-

ket etmelidir. İşveren durdurma sebeplerinin giderilmesi için mühür-

lerin geçici olarak kaldırılmasını istemesi halinde talebini dilekçeyle

sunacaktır. Bu halde hayati bir tehlikenin varlığı sebebiyle durdurma

kararı verildiyse alınması gereken tedbirler, yapılacak çalışmalar ko-

ordinasyonu vb. bilgilerin yer aldığı işverenin taahhüdü ile hazırlanan

dosya İl Müdürlüğüne iletilecek olup durdurmaya sebep olan eksik-

lik risk değerlendirmesinin yapılmamış olması ise işyerinde yapılacak

risk değerlendirmesi hakkındaki iş ve işlemlerin belirtildiği belgeler

dosyaya eklenecek ve İl Müdürlüğüne iletilecektir.

67

İSGK m. 26/1’deki düzenlemeye göre öngörülen idari para cezası

yaptırımı, 6645 sayılı Kanun ile kaldırılmış olup yeni düzenleme gere-

ğince işyerinde durdurulan işlerde izinsiz çalışma yaptıran işverenlere

veya işveren vekillerine üç yıldan beş yıla kadar hapis cezası verileceği

belirtilmiştir. (İSGK m. 26/ğ vd.)

İşin durdurulması kararını alan heyetin sadece iş müfettişinin tek-

lifi ile mi toplanacağı konusuna ayrıca değinmek gerekecektir. İİDY m.

7’ye göre heyete verilmek üzere rapor hazırlama yetkisi sadece iş mü-

fettişlerine verilmiştir. İş müfettişlerinin sayısı göz önüne alındığında

heyetin toplanmasını sağlayabilecek kişileri bu kadar dar kapsamlı dü-

zenlemek tehlikelerin erken fark edilerek önlenmesinin önünde engel

teşkil edebilecektir.

68

Ayrıca iş müfettişleri genelde büyük iş kazaları

sonrasında işin durdurulmasına dair karar vermektedir. Fakat kanun

lafzı ve amacı doğrultusunda aslında kaza meydana gelmeden kanun-

da belirtilen şartlar gerçekleşmişse işin durdurulması kararı verilerek

kazanın önlenmesi amaçlanmalıdır.

69

67

Ek bilgiler için bkz. İİDY m.9/1,-5

68

Aynı yönde Sarıbay Öztürk, s. 279 yazara göre”sadece iş müfettişinin bu yetkiye

sahip olması yerinde değildir. Bu doğrultuda işçi temsilcisinin de işçilerin yaşam

ve sağlığı için tehlikeli bir durumun varlığı tespit edildiğinde heyeti çağırma hu-

susunda yetkisi olması gerekir. Lakin işçi temsilcisinin şikayet hakkını kullan-

ması üzerine iş müfettişinin denetim yapması uygulamada gecikmelere sebebi-

yet vermektedir. Ayrıca işçi temsilcisi de işverenin bir işçisi olduğuna göre işin

durdurulmasını isteme konusunda temkinli davranacağından işçi temsilcilerine

de işyeri sendika temsilcilerine tanınan güvenceler sağlanmalı ve heyeti çağırma

konusunda yetki verilmelidir.”

69

Şahin Emir, s. 188-189