Türkiye Barolar Birliği Dergisi 142.Sayı

450 KKTC’de Düzenleyici İşlemlerin Denetlenme(me)si Sorunu ve Buna Çözüm Yolu: İyi İdare Yasası düzenleyici işlemlerin izlenen yoldan kaynaklı olarak farklı mahke- melerde anayasaya aykırılık iddialarının görüşülmesi sonucunu orta- ya çıkarmıştır. Bu anomaliliğin ortadan kaldırılmasının temel yolu ise, hakkında dava açılacak düzenleyici işlemlerin farklı yargı kollarında değil de aynı yargı kolunda denetlenmesine imkân tanıyacak yasal ve Anayasal değişikliklerin yapılmasından geçmektedir. b. Yasalara Uygunluk Bakımından Gerçekleştirilen Denetim Yukarıda ifade edilen gerekçelerden hareketle YİM, uzun bir süre düzenleyici işlemlerin yasalara uygunluğunu denetlemekten kaçın- mıştır. 19. maddenin yürürlüğe girmesi ile birlikte, YİM artık düzenle- yici işlemleri yukarıda sayılmış olan gerekçelerden herhangi bir tane- sini dahi ileri sürerek denetlemekten kaçınamayacaktır. Nitekim yasa yürürlüğe girdikten sonra haklarında iptal davası açılan düzenleyici işlemlerle ilgili mahkeme, ön inceleme aşamasında yukarıda sayılan gerekçelerin hiçbirine dayanmamakta, dolayısıyla bu gerekçelerden hareketle davaları reddetmemektedir. Girne bölgesinin imar düzenlemelerine ilişkin hükümler içeren ve düzenleyici işlem niteliğinde olan Girne Emirnamesi’nde yapılan bir değişikliğe karşı açılan iptal davasını YİM görüşmüş ve söz konusu emirname değişik- liğinin iptaline karar vermiştir. 46 Söz konusu Yasanın yürürlüğe girmesinden önce açılan, ancak Yasanın yürürlüğe girmesinden üç sene sonra sonuçlanan bir dava- da YİM, “… Yüksek İdare Mahkemesi’nin yetkisinin dayandığı KKTC Anayasası’nın 152. maddesi, bugüne kadarki içtihatlarda da görülece- ği gibi, Yüksek İdare Mahkemesi’ne, bir tüzük ve/veya tüzük maddesi ile ilgili idari hukuk prensipleri ışığında hükümsüzlük veya etkisiz- lik veya herhangi bir sonuç doğurmayacağına dair karar üretmesine cevaz vermemektedir. 27/2013 sayılı İyi İdare Yasası, ‘idari işlem’ tefsirine düzenleyici işlemi de katmış olsa dahi, 27/2013 sayılı Yasa dava konusu tarihte yürürlükte olmadığından, bu dava altında talep edildiği şekilde emir verilemez. Yüksek İdare Mahkemesi bir tüzüğün kısmen veya tümüyle ultra vires ve geçersiz olduğuna karar verebilir. Bu nedenle, D paragrafında yer alan talep de ret ve iptal edilir.” şeklin- 46 Bkz., http://www.kibrispostasi.com/girne-ikinci-bolge-emirnamesi-iptal-edildi (Erişim tarihi, 03.11.2017)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1