Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

115 TBB Dergisi 2022 (160) Furkan YILDIZ “Madde 3 – Askerî şahıslar; Mareşalden asteğmene kadar subaylar, astsubaylar, Millî Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşunda çalışan sivil personel, uzman jandarma, uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve er, erbaş ve erler ile askerî öğrencilerdir. Millî Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşunda çalışan Devlet memurlarının asker kişi sıfatları, 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 115 inci maddesinde belirtilen yükümlülükleri ile sınırlıdır.” Madde metninden anlaşılacağı üzere kanun, MSB ve TSK kadrolarında görevli devlet memurlarının bazı durumlarda asker kişi sayılacağını hüküm altına almıştır. Kanun maddesinin atıf yaptığı 211 sayılı TSK İç Hizmet Kanunu’nun Silahlı Kuvvetlerde Çalışan Sivil Personel başlıklı 115’inci maddesi ise şu şekildedir: “Madde 115 – Silahlı Kuvvetlerde çalışan sivil memur, müstahdem, müteferrik müstahdem ve gündelikçi sivil personel bu kanunun askerlere tahmil ettiği sorumluluk ve hizmetlerin ifası bakımından: a) Amir vazifesi alanlar; maiyetindeki bütün askeri ve sivil personele hizmetin icabettirdiği emirleri verebilir. b) Bütün sivil personel emrinde çalıştıkları askeri amirlere karşı ast durumunda olup bu kanunun 14’üncü maddesinin asta tahmil ettiği vazifeleri aynen yapmaya mecburdurlar.” Görüldüğü gibi; 1632 sayılı Askeri Ceza Kanunu, TSK’da görevli sivil memurları, amir/maiyet ilişkisi içerisinde asker kişi saymış ve amir/maiyet ilişkisi içerisinde işlenen suçlarda sivil memurlar hakkında da diğer asker kişiler hakkında uygulanan tüm hükümlerin uygulanmasını amaçlamıştır. Şüphesiz bu hükümlere kanuna en son eklenen soruşturma izni usulleri de dahildir. 30 Haziran 2021 tarihinde yürürlüğe giren 7329 sayılı Kanun’la beraber artık Askeri Ceza Kanunu’nun soruşturma iznini düzenleyen Ek madde 15 hükümleri, kanunda asker kişi olarak sayılan herkes için özel hüküm haline gelmiştir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1