Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

116 Türk Silahlı Kuvvetleri’nde Görevli Sivil Memurların Asker Kişi Sıfatıyla İşledikleri Suçlarda ... Ancak şu kadar var ki, TSK’da görevli sivil memurların asker kişi sıfatı kanunda belirtilen amir/maiyet ilişkisi ile sınırlıdır. Dolayısıyla amir/maiyet ilişkisi içerisinde gerçekleşmeyen diğer tüm suçlar kamu görevi kapsamında işlenmiş olsa dahi askeri suç kabul edilmeyecek, bu suçlar hakkında yürütülecek soruşturma izni usulleri, genel kanun olan 4483 sayılı Kanun’a göre belirlenecektir. Zira Askeri Ceza Kanunu’na eklenen Ek madde 15’in son fıkrasında “Bu maddede hüküm bulunmayan hâllerde 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.” hükmü yer almaktadır. Bu düzenleme ile asker kişiler tarafından işlenen askeri suçların soruşturulmasında uygulanacak usulde 4483 sayılı Kanun’un genel, Askeri Ceza Kanunu’nun ise özel kanun olarak kabul edildiği görülmektedir. Öyleyse konuyu normlar hiyerarşisi açısından ele almak faydalı olacaktır. III- KONUNUN NORMLAR HİYERARŞİSİ AÇISINDAN İNCELENMESİ Normlar hiyerarşisi teorisine göre hukuk kuralları arasında yatay değil dikey bir ilişki bulunmaktadır. Diğer bir deyişle hukuk düzeni alt alta dizilmiş normlardan oluşmaktadır. Türk hukukunda da hukuk kuralları hiyerarşik olarak “Anayasa, kanun, yönetmelik…” şeklinde sıralanmaktadır. Uluslararası antlaşmalar ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleri22 (eski sistemde kanun hükmünde kararnameler) ise normlar hiyerarşisinde kanunlarla aynı seviyede yer almaktadır.23 Hukuk düzenini oluşturan normlar çoğunlukla birbirleriyle uyumlu ve birbirini tamamlayıcı nitelikte olmasına karşın istisnai bir durum olarak bu normlar arasında çelişki olması halinde uygulanacak kuralların tespitinde Roma Hukuku kaynaklı yorum ilkelerine başvurulmaktadır. Bu yorum ilkeleri kısaca “üst kanun alt kanunu ilga eder (lex superior derogat legi inferiori)”, “sonraki kanun önceki kanunu ilga 22 Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin normlar hiyerarşisi içerisindeki konumu hakkında detaylı açıklamalar için bkz. Abdullah Sezer, “Normlar Hiyerarşisi ve Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri (Çok Boyutlu Normlar Piramidi Yaklaşımı)”, Anayasa Yargısı Dergisi, Ankara 2019, C. 36, S. 1, s. 353-412. 23 Kemal Gözler, “Yorum İlkeleri”, Kamu Hukukçuları Platformu- Anayasa Hukukunda Yorum ve Norm Somutlaşması, Ed: Ergül Ozan, Türkiye Barolar Birliği Yayınları, Ankara 2013, s. 97-98.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1