Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

144 Orman Alanlarının Turizme Tahsisinde Hukuki Süreç 169. maddesinde ormanların Devletçe korunmasına verilen özel önem ve uzun dönemdeki yaşamsal kamu yararı karşısında tespit edilmelidir. Ancak, orman alanlarının turizme tahsisini düzenleyecek bu tespit işleminin gerçekleştirilmesi, “yasama yetkisinin devredilmezliği” ilkesiyle bağdaşmayacağından idareye bırakılmamalıdır. Bu temel ilkeler çerçevesinde, 5761 sayılı “Turizmi Teşvik Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” un çeşitli açılardan Anayasaya aykırılıklar içerdiği görülmektedir. Kanun; iptal edilen önceki düzenlemeler ile “amaç, anlam ve hatta kısmen de kapsam” yönlerinden benzerlik içermesi nedeniyle Anayasa’nın 153. maddesine, tahsise ilişkin usul ve esasları belirleme işini tamamen idarenin takdirine bırakması ve kanun metninde bu görev ve sorumluluğu karşılayan herhangi bir düzenlemeye yer vermemesi ile Anayasa’nın 7. maddesine ve orman örtüsünün azalması gerçeğini göz ardı eden düzenlemeler içermesi nedeniyle de Anayasa’nın 169. maddesine aykırılık içermektedir. Bu iddialarla konu Anayasa Mahkemesi’nin önüne getirilmiştir. Anayasa Mahkemesi yapmış olduğu değerlendirme sonucunda ilgili maddelerin iptali ve yürürlüğünün durdurulması istemlerini reddetmiştir.24 Anayasa Mahkemesi öncelikle Devlet ormanlarında irtifak hakkı kurabilmek için kamu yararının tek başına yeterli olamayacağını önceki içtihatlarına da atıfta bulunarak belirtmiş ve ayrıca kanunda belirtilen hizmetlerin ormanda yapılabilmesi için zorunluluk unsurunun da aranması gerektiğini belirtmiştir. Eğer kamu yararı ve zaruret bir arada bulunulursa orman alanlarının turizme yönelik tahsisinde Anayasa’nın 169. maddesiyle bağdaşmayan bir yönün olmayacağı da söylenmiştir. Anayasa Mahkemesi orman alanlarının turizme tahsisinde kamu yararı olabileceğini, bunun ortaya koymak için izin verilirken koruma kullanma dengesinin gözetilmesinin uygun olacağını belirtmiştir. Hazine mülkiyetinde yeterli alan olmaması halinde tahsis yapılabileceği, bir il sınırları içinde toplam orman alanının en fazla binde 5’inin turizm yatırımlarına tahsisinin ön görülmüş olması, yapılaşmaya esas inşaat hakkının, emsal (E) 0.30’u geçemeyeceği hükmüne yer verilmiş 24 Anayasa Mahkemesi’nin 14.04.2011tarih ve E.2008/51, K. 2011/46 sayılı kararı

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1