Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

148 Orman Alanlarının Turizme Tahsisinde Hukuki Süreç rulması gerektiğini belirtmiştir. Başka bir deyişle orman alanlarının turizme tahsislerinde zorunluluk ve kaçınılmazlığın belli ölçüt ve sınırlamalara oturtulması gerektiği söylenmiştir. Bu yüzden de 2634 sayılı Kanun’un ilgili maddesini Anayasa’ya aykırı bularak iptal etmiştir. Ancak Anayasa Mahkemesi 2011 yılında vermiş olduğu kararda, bir nevi içtihat değişikliğine gitmiş ve 5761 sayılı Kanun’un ilgili maddelerini iptal etmemiştir. Önceki kararlarında turizme tahsisin hangi durumlarda zorunlu kabul edileceğinin muğlak oluşunu iptal nedeni sayarken, 2011 yılında Hazine mülkiyetinde yeterli alanın bulunmaması, il içinde orman alanının yalnızca binde 5’inin tahsis edilebileceği, yapılaşmaya esas inşaat hakkının emsal 0.30’u geçmeyeceği, kanunda ifade edilen turizm faaliyetlerinin ancak ormanlarda ifa edilebileceği gibi tedbirlerin bu muğlaklığı giderdiği sonucuna varmıştır. 7334 sayılı Kanun’da da yine benzer bir düzenleme vardır. Hem turizm alanlarında hem de bu alanların dışında kalan deniz kıyısındaki ormanların turizm amaçlı tahsisine izin verilmiştir. Kanun’un lafzından yalnızca orman içinde bulunan konaklamaya uygun binaların tahsisine izin verileceği belirtilmiş olsa da karavan, lüks çadır ve çadır alanları denilerek düzenlemeyi genişletmiştir. Ayrıca turizm merkezi tanımının gerek görüldüğünde kamu yararı olduğundan bahisle orman vasfını taşıyan yerleri de kapsayacak şekilde genişletilebilmesi orman alanlarında bir daralmaya yol açabilecektir. Bunun yanında düzenlemenin hem turizmmerkezleri hem de turizm merkezleri dışında bu amaçla tahsise izin vermesi Anayasa’nın 169. maddesinde belirtilen “orman alanlarının daraltılamayacağı” ilkesine de aykırılık olarak nitelenebilir. Anayasa Mahkemesi’nin 7334 sayılı Kanun’un ormanlarla ilgili düzenlemelerini 2011’dekine benzer şekilde hareket ederse, zorunluluk ve kaçınılmazlık kriterlerinin altının zaten dolduğunu düşünerek iptal istemini reddedebileceği düşünülmektedir. Ancak Mahkemenin 2011 yılında yapmış olduğu değerlendirme turizm bölgeleri için yapılmıştı. 7334 sayılı Kanun ise turizm bölgeleri dışındaki ormanlarda da tahsise izin veren düzenlemeler içermektedir. Mahkeme, 2011 yılında yapılan değerlendirmede bir turizm faaliyeti zorunlu olarak o alanda gerçekleşebilecekse bu durumda orman alanının tahsisinin Anayasa’ya aykırı olmayacağını belirtmişti. Eğer bir turizm faaliyeti

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1