Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

162 Fatura Düzenleme Süresi ile İlgili Hazine ve Maliye Bakanlığı’na Verilen Yetkinin Anayasal ... vergi kanunlarında belli edilmesi, şayet bu belli edilmemiş ve idareye süre belirleme yetkisi verilmişse, bu yetkinin de 15 günden az olmaması gerektiğidir. VUK bakımından sürelere ilişkin genel düzenleme ve belirleme “kanuni ve idari süre” bağlamında tanımlanarak ifade edilse de yine VUK’un süreye ilişkin özel hükümleri ile maddi vergi hukukunun bu konuya ilişkin hükümleri bir arada değerlendirildiğinde, vergi hukukunda süre konusunda daha girift ve çeşitli ayrımlara gidilmesi gerektiği ortaya çıkmaktadır. Yani süreler konusunun salt “kanuni ve idari süre” üst başlığı altında ele alınması yetersizdir ve eksik değerlendirmeleri beraberinde getirebilmektedir. Veyahut konuyu kategorize etmek ve açıklamak son derece zor hale gelmeye başlamaktadır. Dolayısıyla konu gerek doktrin gerekse usul hukuku ile maddi hukuk bağlamında topyekûn ele alınarak değerlendirilmek zorundadır. Bu şekilde bir belirlemenin yarattığı alan içerisinde, “kanuni, idari ve yargısal süreler” konusundaki alt ayrımın ve bu sürelerin yer aldığı sınıflandırmanın “organik sınıflandırma” başlığı altında ele alınarak açıklandığı söylenebilir.24 Bahsi geçen durumlardan ötürü bu sınıflandırma yanında doktrinde süre konusunun “hukuki niteliklerine25 göre, yöneldikleri kişilere göre26 ve yer aldıkları vergi hukuku kollarına göre27” olmak üzere sınıflandırma yapılarak konunun ele alındığı görülmektedir. Öyle ki Vergi Hukukunda süre ve sürelerin sınıflandırılması hususunda yapılan bu açıklama ve tespitler, çalışma konusu olan “fatura düzenleme süresi” konusundaki düzenlemelerin vergi usul hukuku açısından konumlan24 Nami Çağan, Vergi Hukukunda Süreler, Sevinç Matbaası, Ankara, 1975, s.15-21. 25 Hukuki niteliklerine göre sınıflandırılmasına süreler, “Hak düşürücü süreler, Vergi ödevleri ile ilgili süreler, Müsamaha süreleri, Zamanaşımı süreleri, Düzenleyici süreler şeklinde ayrılarak tanımlanmaktadır (Çağan, Vergi Hukukunda Süreler, s.26-34; Karakoç, 2017:258-260). Aynı muhteviyatta farklı bir tasniflendirme için bkz. (Doğan Şenyüz ve Diğerleri, 2020:.232-243). 26 Yöneldikleri kişilere göre sınıflandırılmasın göre süreler, “Vergi Yükümlüleri ve Sorumluları için konulan süreler, İdare için konulan süreler, Yargı organı için konulan süreler” şeklinde ayrıma tabi tutularak tanımlanmaktadır (Çağan, Vergi Hukukunda Süreler, s.23-25). 27 Sürelerin yer aldıkları vergi hukuku kollarına göre sınıflandırılması, “şekli vergi hukukunda süreler, maddi vergi hukukunda süreler ve vergi ceza hukukunda süreler” başlıklarına göre tanımlanmaktadır (Çağan, Vergi Hukukunda Süreler, s.38-40).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1