Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

169 TBB Dergisi 2022 (160) Özgür BİYAN / Güneş YILMAZ cesinde35 cezai müeyyide (özel usulsüzlük cezası) doğurabilmektedir. Üstelik faturanın düzenlendiği gün, KDV açısından da verginin doğduğu gün olması sebebiyle yükümlülüğün ve vergilendirme sürecinin başlangıcını oluşturması bakımından önem arz etmektedir. Tüm bu tespit ve izahlar kanun metninin belirlilikten uzak olduğunu ortaya koymaktadır. Üstelik belirlilik ilkesini tamamlayan “öngörülebilirlik ilkesi” de bireylerin kanunda düzenlenmiş olan hükümleri, kendileri açısından nasıl bir sonuç doğuracağını önceden tahmin edebilecek şekilde düzenlemelerini gerektirir. Bu durum neticesinde, çalışma konumuzu oluşturan madde hükmünün bahsi geçen tüm bu ilkeleri karşılamaktan uzak olduğu aşikardır. Yapılan kanuni düzenlemedeki gibi belirsiz bir yetki verilmesi yerine, akaryakıt sektöründe yer alan mükelleflere yönelik özel bir fatura düzenleme süresinin kanunda yer alması çok daha uygun olabilirdi. 2.5. Fatura Düzenleme Süresinin Eşitlik İlkesi Açısından Değerlendirilmesi Genel olarak fatura düzenleme süresi olan “azami 7 günün” dışında, yasanın ilgili maddesinden anlaşılamayacak şekilde, “mal veya hizmet türü, miktarı, fiyatı, tutarı, satışın yapılma şekli, faaliyet konusu, sektör veya mükellefiyet türünü ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak” bir ya da birden çok farklı parametreye göre, farklı fatura düzenleme sürelerinin idare tarafından belirlenebilmesini sağlayan hüküm, Anayasal vergileme ilkelerinden “eşitlik ilkesi” bakımından neyi ifade etmektedir? Ya da eşitlik ilkesini zedeler bir durum ortaya çıkar mı? İlk olarak Anayasa bakımından eşitlik ilkesi (md.10) ve bunun vergilendirme üzerindeki anlamı üzerinde durulmasında fayda vardır. O halde, genel manasıyla yasa/kanun önünde eşitlik, kanunların getirdiği kamusal haklar ve yükümler bakımından eşitlik anlamına gelmektedir. Bu açıdan aynı durumda bulunan kişilerin kanun karşısında hak ve yüküm bakımından eşit durumda bulunması, Anayasa gereğidir.36 değerlendirmelerini içeren kararı buna örnek olarak gösterilebilir (Yargıtay 15. Hukuk Dairesi, E:2012/1578, K: 2012/6820). 35 VUK gereği, süresinde düzenlenmeyen faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır (VUK md.231). 36 Ahmet Kumrulu, “Vergi Hukukunun Bir Kısım Anayasal Temelleri”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Yıl 1979, Cilt 36, Sayı 1, s.155-156.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1