Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

172 Fatura Düzenleme Süresi ile İlgili Hazine ve Maliye Bakanlığı’na Verilen Yetkinin Anayasal ... yasağı olarak yorumlanması sonucunu doğurmaktadır.43 Nihayetinde doktrinde kabul görmüş bu ilke ve ölçütler, konumuza ilişkin şöyle bir sorun tespiti yapmamıza yardımcı olacaktır: “Tüm mükellefler için geçerli olan fatura düzenleme süresine ilişkin yasa koyucunun yer verdiği “genel düzenleme”, devamına ilave bir düzenleme getirilerek, kişilerin ya da durumların birtakım özelliklerine göre “farklılaştırılarak sınıflandırılmaya” çalışılmıştır. Yani genel fatura düzenleme süresini belirledikten sonra, “mal veya hizmet türü, miktarı, fiyatı, tutarı, satışın yapılma şekli, faaliyet konusu, sektör veya mükellefiyet türünü ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak” bir ya da birden çok farklı parametreye ya da kritere göre, farklı fatura düzenleme sürelerinin idare tarafından belirlenebilmesini sağlayan bir yetki verilmesi söz konusu olmuştur. İşte idareye yeni düzenleme ile, yine yeni bir genel sınıflandırma yapma yetkisi verilen hükmün “genellik ve eşitlik ilkesi” bağlamından Anayasaya uygunluk durumu nasıl değerlendirilebilir? Öncelikle fatura düzenleme süresi ile ilgili VUK’un (Fatura Nizamı başlıklı 231. Maddesinin (5) numaralı bendi) ilgili hükmün ilk cümlesi, genel olarak tüm mükellefler/ mükellef grupları için geçerli olan, genel bir usul hukuku düzenlemesidir. Dolayısıyla Anayasa bakımından genellik ve eşitlik ilkeleri açısından değerlendirildiğinde, tüm mükellefler için geçerli olan azami 7 günlük fatura düzenleme süresi, genellik ilkesini karşıladığı gibi, eşitlik ilkesinin uzantısı niteliğindeki şekli hukuki eşitliği (yasa önünde eşitliği/ mutlak eşitliği) de doğal olarak karşılamaktadır. Yani farklı bir perspektiften bakarsak, ödenecek vergiye ulaşılıncaya kadar vergilendirme süreci kapsamında izlenecek yol, yöntem ve usullerden sayılan ve vergi ödevleri ile ilgili süreler kapsamında değerlendirilebilen “fatura düzenleme” konusundaki düzenlemelerde şekli hukuki eşitliğin sağlanabilmesi için, vergi kanunun kapsadığı herkese eşit uygulanması bizatihi zorunluluktur (genellik ilkesinin gereği olarak). Dolayısıyla eklenen yeni düzenleme ile, tüm mükellefler için geçerli olan genel fatura düzenleme süresi olan “azami 7 günün” dışında, “mal veya hizmet türü, miktarı, fiyatı, tutarı, satışın yapılma şekli, faaliyet konusu, sektör veya mükellefiyet 43 Anayasa Mahkemesi: 25/09, https://www.mahkemeler.net/cgi-bin/kararindir. aspx?cnt=3292, (Erişim: 05.04.2021).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1