Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

175 TBB Dergisi 2022 (160) Özgür BİYAN / Güneş YILMAZ ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak” bir ya da birden çok farklı parametreye göre, farklı fatura düzenleme sürelerinin idare tarafından belirlenebilmesine yetki verilmesi” şeklindeki cümle ile sınıflandırılmaya ya da farklılaştırılmaya çalışılmıştır. Ancak eklenen bu cümle ile genel olarak tüm mükellefler için geçerli olan usule ilişkin bir kural, “belirsiz konu, tür, miktar, mükellef, faaliyet, sektör, fiyat” parametresi ile, belirsiz bir sınıflandırma yapılmak suretiyle, anlaşılabilirlikten uzak, gerçek ve somut bir farka dayanmayan, neredeyse genel düzenlemeyi dahi kısıtlayabilecek mahiyette geniş ve belirsiz parametrede bir düzenleme yapma yetkisini idareye (Hazine ve Maliye Bakanlığı’na) vermektedir. Yeni düzenleme ile yapılan sınıflandırmanın yine maddi hukuki eşitlik açısından Anayasaya uygunluğuna ilişkin değerlendirmesinde kullanacağımız ikinci ölçüt, söz konusu maddeye eklenen cümledeki sınıflandırmanın kanunun amacı ile ilişkili olup olmadığı, yani “amaç ile akla uygun şekilde”, “yeterli ölçüde”, yani gereği gibi ilgili olup olmadığı” belirlemesinin ortaya koyulmasını gerekli kılmaktadır. Bu noktada bu “ilişki ya da ilgiliyi” kurabilmemiz için yapmamız gereken kıyaslama ve tespitler, VUK’a eklenen yeni hükmün içeriği yani lafzı ile yine yeni hükmün hangi amaç ya da gerekçe ile getirildiği hususundaki açıklamalar üzerinden olacaktır. Kanunun genel gerekçesinde “akaryakıt kaçakçılığı ile mücadele amacıyla” düzenlendiği açıkça belirtilmektedir. Yine eklenen maddenin gerekçesinde de “vergi güvenliğini sağlamak ve kayıt dışı ekonomi ile etkin bir şekilde mücadele etmek amacı” ile bu yetkinin Hazine ve Maliye Bakanlığına verildiği belirtilmektedir. Peki eklenen madde hükmünün lafzı nasıl kaleme alınmıştır? “Mal veya hizmet türü, miktarı, fiyatı, tutarı, satışın yapılma şekli, faaliyet konusu, sektör veya mükellefiyet türünü ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak” bir ya da birden çok farklı parametreye göre, farklı fatura düzenleme sürelerinin idare tarafından belirlenebilmesine yetki verilmesi” şeklindedir. Görüldüğü üzere, kanun maddesinde yer alan cümle ile, kanunun genel gerekçesi olan “akaryakıt kaçakçılığı ile mücadele amacı” ve madde gerekçesi olan “vergi güvenliğini sağlamak ve kayıt dışı ekonomi ile etkin bir şekilde mücadele etmek amacı” arasında herhangi bir ilişki kurmak mümkün görünmemektedir. Yani kanuna eklenen madde hükmünün, maddenin getiriliş amacı ile ilgisini kurmak ya da bağdaştırmak son derece güçtür. Öyle ki madde hükmünün muhteviyatı, getiriliş amacını açıklayan kanun ve madde

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1