Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

182 Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından ... GİRİŞ Mal ve hizmet çeşidindeki artıştan ötürü rekabet günden güne artmaktadır. Üreticiler ve satıcılar ürün ve hizmetlerini geliştirerek ve diğer ürün ve hizmetlerden farklı özellikler sunarak rakiplerinin önüne geçmeye çalışmaktadır. Sadece ürün ve hizmeti geliştirmek, piyasada var olmaya ya da tüketicilerce tercih edilmeye yetmemekte, mal ve hizmet üreticileri veya satıcıları ürün ve hizmetlerini geniş kitlelere sunmak için çeşitli yöntemlere başvurmaktadır. Günümüzde bu yöntemlerden en çok karşılaşılan, ürün veya hizmetin çeşitli mecralarda tüketiciye tanıtılması, yani ticari reklamlardır. Gelişen iletişim araçları ile ürün ve hizmetlerin tanıtımını yapmak her geçen gün daha da kolaylaşmaktadır. Önceleri yalnızca TV, radyo, gazete, afiş, el ilanı gibi araçlarla ürün ve hizmetler tanıtılabilirken, internetin yaygınlaşmasıyla internet de bir reklammecrası olarak yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Son yıllarda sosyal medya platformlarının çeşitlenmesi ve yoğun bir şekilde kullanılması, bu platformların da reklam mecrasına dönüşmesine yol açmıştır. Reklam verenler sosyal medya platformlarında, sosyal medya etkileyicileri aracılığı ile reklam yaparak geleneksel yöntemlere oranla daha ucuz, daha pratik reklam yapma imkânına sahip olmakta, etkileyicinin takipçi sayısına göre yüzbinlere hatta milyonlara hitap etme şansı yakalamaktadır. Sosyal medya reklamları konusundaki bilgisizlik ve sosyal medya platformlarının denetlenmediği düşüncesi, bu platformlarda reklamı yasak olan mal veya hizmetlerin reklamının yapılmasına ya da reklam hukukumuzda öngörülen kurallara uyulmaksızın reklam yapılmasına yol açmaktadır. Sosyal medya etkileyicileri de özellikle örtülü reklam yoluyla mal veya hizmetlerin reklamını yapmakta, söz konusu tanıtımların reklam olduğunun farkında olmayan tüketiciler ise yayında yer verilen beyan ve tanıtımlara güven duymakta, böylelikle iradeleri fesada uğrayarak tüketim tercihlerinin etkilenmesi söz konusu olmaktadır. Reklam Kurulu, sosyal medya platformlarının yoğun olarak reklam faaliyeti için kullanılması ve tanıtımlarda mevzuata aykırı hareket

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1