Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

183 TBB Dergisi 2022 (160) Alperen KORKMAZ edilmesi nedeniyle, bu platformlardaki tanıtımları incelemekte ve tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı niteliğe sahip ya da mevzuatla yasaklanmış reklamları denetleyerek aykırılık gördüğü hallerde idari yaptırım uygulamaktadır. Sosyal medya etkileyicileri tarafından yapılan örtülü reklamlarla ilgili olarak Reklam Kurulu ilk kez 14.1.2019 tarihli ve 2019/655 sayılı kararı ile bir sosyal medya etkileyicisi tarafından Instagram hesabından yapılan bir paylaşıma ilişkin olarak örtülü reklam yasağına aykırı hareket edildiği gerekçesiyle anılan reklamların durdurulmasına karar vermiştir.1 Anılan tarihten bu yana da bu tür sosyal medya reklamları nedeniyle idari yaptırım kararları uygulanmaktadır. Ayrıca 4.5.2021 tarihinde 309 sayılı Reklam Kurulu toplantısında alınan 2021/2 sayılı ilke kararla “Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz” yayınlanmıştır.2 İlke karar sonrasında sosyal medya reklamlarının denetiminin artacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada ticari reklamlar, örtülü reklam, sosyal medya aracılığı ile yapılan örtülü reklamlar, bu reklamların tespiti, denetimi, hukuka aykırılık halinde sorumluluk, idari yaptırım ve idari yaptırıma itiraz usulüne ilişkin açıklamalara yer verilmiştir. 1. Ticari Reklamlara İlişkin Genel Açıklamalar ve Örtülü Reklam 1.1. Ticari Reklamlara İlişkin Genel Açıklamalar Mal üretimi ve hizmet sunumu bakımından bir kısıtlama olmaması, aynı veya benzer nitelikteki mal ve hizmetlerin piyasaya arzını doğurmaktadır. Bu mal ve hizmetlerden hangisinin tercih edilmesi gerektiği konusunda tüketiciler tereddüt yaşamakta, üretici veya sağlayıcılar da kendi ürün ve hizmetinin tercih edilmesini sağlamak istemektedir.3 Bu nedenle mal ve hizmet üreticilerinin ürün veya hiz1 RK, 14.1.2020 tarihli ve 292 S. T., Dosya No: 2019/655, https://www.ticaret.gov. tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari. 2 https://www.ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari. 3 Hamdi Pınar, “Reklam Hukukunun Esasları”, Turgut Akıntürk’e Armağan, 2008, s. 515; Numan Tekelioğlu, Tüketicinin Korunması Açısından Hukuka Aykırı Reklamlar, 12 Levha Yayınları, İstanbul 2016 s. 6; Yahya Deryal/Yakup Korkmaz, Yeni

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1