Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

184 Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından ... metlerini tüketiciye tanıtması zaruri olmaktadır. Reklamlar bu noktada devreye girmekte, bir mal veya hizmetin muhtemel tüketicilere tanıtılması, böylelikle hem mal veya hizmete talebin arttırılması hem de tüketicilerin aydınlatılması ve bilinçli tercihlerde bulunması sağlanmaktadır.4 Reklam ile ilgili hem AB mevzuatında hem Tüketici Mevzuatımızda birtakım tanımlamalar bulunmaktadır. Reklamın tanımı, 10.9.1984 tarihli ve 84/450/EEC sayılı Aldatıcı Reklamlarla İlgili Üye Devletlerin Hukuki, İdari ve Düzenleyici Hükümlerin Birbirine Yaklaştırılması Hakkında Yönerge’nin 2. maddesinde; “bir işle veya meslek ve sanatla ilgili olarak taşınmazlar, haklar ve borçlar da dahil olmak üzere malların veya hizmetlerin satışını arttırmak amacıyla yapılan tanıtımlar” olarak yapılmış,5 89/552/EEC sayılı direktifin 1. maddesinde ise TV reklamı; “taşınmazlar, hak ve borçlara ilişkin olmak üzere, ticaret, iş, zanaat, veya meslekle ilişkili olarak kamu veya özel teşebbüs tarafından mal ve hizmetlerin arzını sağlamak amacıyla, ücret veya benzeri bir karşılıkla yapılan her türlü duyuru” olarak tanımlanmıştır.6 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un (TKHK) 61. maddesinde ve Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin (TRHTUY) 4. maddesinin birinci fıkrasının n bendinde ise ticari reklam; “ticaret, iş, zanaat veya bir meslekle bağlantılı olarak; bir mal veya hizmetin satışını ya da kiralanmasını sağlamak, hedef kitleyi oluşturanları bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla reklam verenler tarafından herhangi bir mecrada yazılı, görsel, işitsel ve benzeri yollarla gerçekleştirilen pazarlama iletişimi niteliğindeki duyurular” olarak tanımlanmıştır. Yukarıda yer verilen tanımlardan da anlaşılacağı üzere, bir tanıtımın ticari reklam olarak adlandırılabilmesi birtakım unsurları içermesi gerekmektedir. Bu unsurlar; tanıtıcı bir mesaj içermek, tanıtımın ticari amaçlarla yapılması, reklam verenin açık ya da anlaşılır olması, Tüketici Hukuku, Adalet Yayınevi, Ankara 2015, s. 211. 4 İ. Yılmaz Aslan, Tüketici Hukuku Dersleri, Ekin Yayınevi, Bursa 2014, s.124; Pınar, s. 515. 5 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex%3A31984L0450 (E.T.:17.8.2021) 6 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A31989L0552 (E.T.:17/8/2021)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1