Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

67 TBB Dergisi 2022 (160) Yunus Emre KOÇAK alan kamu kurum ve kuruluşlarının mali çıkarları olduğu hususunu ifade etmiştir. Korunan hukuki menfaatin farklı olduğu motivasyonundan hareketle Yüksek Mahkeme bahse konu itirazın yerinde olmadığı, ilgili yasal düzenlemelerin kanun koyucu iradenin yetkisinde olduğu ve Anayasa’ya aykırılık barındırmadığına hükmetmiştir.48 Yukarıda izah edilen gerekçelerden de anlaşılacağı üzere Anayasa Mahkemesi, kumar ile bahis ve şans oyunlarına dair kavramsal bir ayrıma gitmemiş ancak korunan hukuki menfaatin farklı olduğundan bahisle kumar ile bahis ve şans oyunlarını ayırmıştır. Zira bahis ve şans oyunlarına dair ceza-i düzenlemelerde kamunun ekonomik çıkarlarının korunması ön plana çıkmaktadır. Gerek ilgili Yüksek Mahkeme kararı olsun gerekse de bahis ve şans oyunlarına yasal mevzuatlarda yer vermesi olsun göstermektedir ki söz konusu suçun ceza-i müeyyideye tabi tutulması noktasında yasama ve yargı organlarında tereddüt bulunmamaktadır. Sadece korunan hukuki menfaatin cezalandırılabilirlik noktasında dikkatle göz önünde bulundurulması büyük öneme haizdir. 3.2. “KANUNUN VERDİĞİ YETKİYE DAYALI OLMAKSIZIN” İFADESİNİN SUÇ TEORİSİ BAKIMINDAN TARTIŞILMASI 1959 tarih ve 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un 5. maddesi bahis ve şans oyunlarına dair temel bir ayrıma gitmiştir. Bu ayrım öyle keskindir ki bir tarafı icra edilen fiili yasal çerçeve içerisinde tutmakta diğer tarafı icra edilen fiili suç tanımı içerisine yerleştirmektedir. Bahse konu keskin ayrımı niteleyen ölçüt ise bahis ve şans oyunlarının yasal izin çerçevesinde icra edilip edilmediğine ilişkindir. Bu noktada kanun metni lafzı önem kazanmakta ve “kanunun verdiği yetkiye dayalı olmaksızın” ibaresi ön plana çıkmaktadır. Unutmamak gerekir ki hukuka aykırılık, tipikten ayrı olarak suçun bağımsız bir unsurunu teşkil etmektedir. Bununla birlikte kanun koyucu, bazı suç tipleri için hukuka aykırılık ifadesine suç tipinde ayrı 48 Anayasa Mahkemesi, E. 2016/51, K. 2016/179, T. 23.11.2016, www.kazanci.com (E. T.: 24.07.2021).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1