Türkiye Barolar Birliği Dergisi 167.Sayı

32 Tarih ve Hukuk Perspektifinden Fransız Yarı Başkanlık Hükümet Sistemi − Cürüm ve suçların tayini ve bunlara uygulanacak cezalar, ceza usulü, af, yeni yargı düzeninin ihdası ve yargı üyelerinin statüsü; − Her türlü vergilerin matrah, oran ve tahsil biçimleri; para basımı rejimi. Yasalar, aynı şekilde şu konuları da belirler; − Parlamento, yerel meclislerin ve yurtdışında yerleşik Fransız vatandaşlarının temsil edildiği meclislerin seçim rejimi ve yanı sıra mahalli idarelerin özel meclislerinin üyelerinin seçimle atandıkları görevler ve unvanlar; − Kamu kurumlarının kategorilerinin ihdası; − Devletin sivil ve askeri memurlarına tanınan temel güvenceler; − Teşebbüslerin millileştirilmesi, kamu sektörü teşebbüslerine ait mülkiyetin özel sektöre devri. Yasalar, şu konularda temel ilkeleri belirler; − Milli savunmanın genel teşkilatlanması; − Mahalli idarelerin serbest yönetimi, yetki ve kaynakları; − Öğrenim; − Çevrenin korunması; − Mülkiyet rejimi; ayni haklar, medeni ve ticari borçlar; − Çalışma, sendika ve sosyal güvenlik hakkı.” 1958 Anayasası’nın 37. maddesine göre yasa kapsamına girmeyen diğer konular tüzük niteliğindedir. Sayılan konularda yasama organı yasa yapabilir, bu konuların dışındaki alanlarda hükümet tüzük (la norme réglementaire) yapabilir. Görünüşte, tüzük (le pouvoir réglementaire) esas, yasamanın yetkisi istisna gibidir.60 Ancak gerçek bunun tam tersidir, normlar hiyerarşisinde yasa, tüzüğün üstündedir.61 Yasamanın ve yürütmenin düzenleyici norm yapma yetkilerini paylaşması şu hassas denge üzerine kuruludur. 60 Jacqué, a.g.e., s.181 61 Pactet/Mélin-Soucramanien, a.g.e., s.592

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1