Previous Page  487 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 487 / 497 Next Page
Page Background

486

Feminist Hukuk Teorisinde Metodoloji

doğa bilimi olmadığı kesindir, ama sosyal bilim olduğunu iddia etmek

de kolay değildir. Hukuka özgü bir metodolojinin olup olmadığı ko-

nusunda tahmin edileceği gibi ikili bir tartışma sürdürülmektedir. As-

lında iki hukukçunun olduğu yerde üç görüş vardır ve karma görüşü

benimseyen bir grup hukukçu daima bulunacaktır, ama burada karma

görüşü benimseyenleri ayrıca belirtmeye gerek yoktur. Bir uçta, huku-

kun kendine has bir metodolojisi olmadığını savunanlar diğer yanda

ise hukukun kendine has bir metodolojisini savunanlar yer almakta-

dır. Hangi görüş benimsenirse benimsensin, hukuki yargıların keyfi,

ilkesiz ve gerekçesiz olamayacağı kabul edilir. İster hukuka özgü ister-

se diğer disiplinlerden alınmış olsunlar, metotlar, metodolojik bir yak-

laşım içerisinde doğru hukuki yargıları üretmek için kurgulanırlar.

33

Hukuk teorisinde feminist metotlar söz konusu olduğunda akla

gelen başlıca sorular şunlardır: Hangi durumda hukuki metot “femi-

nist” olarak algılanmaktadır? Feminist hukukçuların paylaştığı belirli

metotlar var mıdır? Eğer varsa, bunlar nelerdir? Ve feminist pratikteki

önemleri nelerdir? Başka bir ifadeyle, “feminist hukuk yaratmak” ile

ifade edilen nedir?

34

Bu sorulara bir çırpıda yanıt vermek ise mümkün

değildir. Çünkü feminist bir hukuk metodolojisi yaratma süreci halen

devam etmektedir.

35

Hukukta, feminist metotların gelişmesinde etkili olan sosyal bilim

kullarından önemli bir tanesi, Frankfurt Okulu olarak da anılan, eleş-

tirel teoridir. Egemen sistemin içinde üretilen ve yeniden üretimleri

yapılan sosyal konular, tartışmalar ve zıtlıklar bu okulun inceleme ala-

nını oluşturmuşlardır. Ayrıca, tarafsız, önyargısız bakış açıları düşün-

cesini reddetmektedirler. Bilginin toplum tarafından oluşturulduğu,

sosyal gerçekliğin bireysel anlamının hem sosyal koşullardan hem de

tarihi koşullardan etkilendiği düşüncesini savunmaktadırlar. Eleşti-

rel yaklaşım, sosyal araştırmada pozitivist bilimselliği reddetmekte-

dir. Eleştirellik olumsuz yargıdan fazlası anlamına gelmektedir; insan

özgürlüğünü sınırlayan inanç biçimlerinin mevcudiyetinden, ortaya

33

Uzun, a.g.e., s. 32.

34

Katharine T. Bartlett, “Feminist Legal Methods”, in: Feminist Legal Theory, edited

by, D. Kelly Weisberg, Temple Unıversıty Pres, 1993, Philadephia, s.550.

35

D. Kelly Weisberg, Feminist Legal Theory, Temple Unıversıty Pres, 1993, Phila-

dephia s.531