Previous Page  491 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 491 / 497 Next Page
Page Background

490

Feminist Hukuk Teorisinde Metodoloji

sahip olmayanların bakış açısını görünür kılmak için daha büyük bir

özeni gerektireceğini belirtmektedirler.

43

Hukuki uslamlama, değişik amaçlarla birçok bağlamda ve birçok

anlamda kullanılmıştır. Pratik düşünmenin klasik Aristo modelinin

bazı yönleri ile “ötekinin” bakış açısını göz önünde bulundurma ve

tanımlama üzerine odaklanan bir feminist anlayışı birbirine bağlamak

için yapılan kullanım bunlardan yalnızca bir tanesidir. Feminist pratik

uslamlama, pratik uslamlamanın geleneksel modeli üzerine inşa edil-

miştir. Kadın soruları sorma da dâhil olmak üzere diğer feminist me-

totlar içinde belirtilen eleştirileri ve değerlendirmeleri katarak bunu

gerçekleştirmektedir. Pratik uslamlamanın klasik açıklaması, normla-

rını belirttiği toplumun yasallığını doğal karşılamaktadır. Bu nedenle,

esas olarak muhafazakârlığa yönelmektedir. Feminist pratik uslam-

lama, toplum için kurallar aracılığıyla konuşma iddiasında olanların

normlarının yasallığına karşı çıkmaktadır. Hukuki uslamlamanın hiç-

bir biçimi, doğal olarak geçmişten ve toplumun normlarından bağım-

sız olamamaktadır. Çünkü hukuk, daima değerlerin ve pratiğin bağ-

lamında yapılanmaktadır. Feminist pratik uslamlama, diğer hukuki

uslamlama biçimlerinden farklılık göstermektedir. Feminist pratik us-

lamlama hukuki problemlerin çok geniş bir alanına uygulanmaktadır.

Varolan hukuk kurallarının ve ilkelerinin içindeki toplumsal cinsiyet

dışlamalarına dair kavrayışların açığa çıkarıldığı belirgin anlamlara da

sahiptir.

44

Anglo-Amerikan yargı sistemi tarihi boyunca, hukukun dilbilimi-

nin temeli daima erkek olmuştur: Beyaz, eğitimli, ekonomik olarak ge-

lişmiş erkek. Erkekler hukuku şekillendirmişlerdir, tanımlamışlardır,

yorumlamışlardır; hukuka, dünyayı ve kendileri dışında diğer insan-

ları kavrayışları ile uyumlu anlam vermişlerdir. Hukukun erkekleri

kendi hayallerindeki hukuku tanımladıkları zaman “

öteki”nin

sesini ve

anlamını marjinalleştirmişler ve dışlamışlardır. Hukuk, kabul edilen

diğer tüm akademik disiplinlerle birlikte, uslamlamanın yalnızca bir

biçimini övmüş ve yalnızca bu biçimi us olarak adlandırmıştır. Huku-

kun erkekleri sosyal iktidara sahiptirler ve “ötekinin” kavranılmasına

ve yarışan terimlere dair çok fazla endişe etmelerine gerek yoktur. Dil-

43

Bartlett, a.g.e., s.553

44

Bartlett, a.g.e., s.554