

TBB Dergisi 2013 (104)
Mehmet YAYLA
189
Siber savaş, savunan açısından dijital ağlar ve altyapılar arasında
yüksek seviyede birbirine bağımlılık ve saldırgan açısından da tekno-
lojik yeterlilik gerektirdiğinden NATO, siber savaşa göre doktrinini
değiştirmiş ve konunun teknik ve hukuki boyutunu tartışmak üzere
çalışmalara başlamıştır.
11 Eylül’den bir yıl sonra NATO, Kasım 2002’de kabul edilen
“Prag
Yetenek Taahhütleri”
nin bir parçası olarak yeteneklerin siber saldırılara
karşı koruyabilecek şekilde geliştirilmesi konusunda önemli bir çağrı-
da bulunmuş, 2002’den sonraki yıllarda İttifak öncelikli olarak askeri
kanadın talep ettiği pasif koruma önlemlerinin uygulanması üzerinde
odaklanmıştır.
35
2007 ilkbaharında Estonya’nın maruz kaldığı siber saldırı ise hazır-
lık boyutunu farklı bir seviyeye taşımıştır.
36
Tarihinde ilk defa İttifak,
siber uzay politikasının üç temel ayağını belirleyen resmi bir
“NATO
Siber Savunma Politikası”
hazırlamış ve Ocak 2008’de kabul etmiştir.
37
2010 yılındaki Lizbon zirvesinde ise siber savunmanın sürekli
olarak NATO gündeminde bulunması yönünde temel bir karar alın-
mıştır.
38
Haziran 2011 tarihinde NATO Savunma Bakanları gözden
35
Theiler, a.g.m.
36
Rusya, İkinci Dünya Savaşında Estonya’da Estonya’nın Nazi istilasından korun-
ması için verilen mücadeleyi simgeleyen bir heykel dikmiştir. Bu heykel 26 Nisan
2007 tarihinde Estonya tarafından yerinden kaldırılmıştır. Daha sonraki günlerde
daha organize bir şekilde gerçekleştirilen ve Rus Hackerlar tarafından yapıldığın-
dan şüphelenilen saldırılar sonucu ülkenin ulusal bilgi sistemleri, internet hizmet
sağlayıcıları ve bankaları çok büyük zarar görmüştür. Ülkenin internet sistemi
çökme tehlikesiyle karşı karşıya gelmiştir. Estonya’nın 1,3 milyon olan nüfusunun
1 milyondan fazlası sayısal kimliğe sahiptir. Nüfusunun %66’sının internet kulla-
nıcısıdır. Evlerin %55’inde internet bağlantısı vardır ve vergi beyanlarının %80’i
internet üzerinden yapılmaktadır. Bankacılık işlemlerinin %97’sinin çevrim içi
olarak gerçekleştirildiği, sağlık kayıtlarının tamamının sayısal ortamda tutulduğu
da göz önünde bulundurulduğunda Estonya’ya verilen zararın boyutları tahmin
edilebilecektir. Emre Bakır,
“İnternet Güvenliğinin Tarihçesi”
,
TUBİTAK Bilgem Der-
gisi
, 2011, Cilt 3, Sayı 5, s.16.
37
Estonya’nın maruz kaldığı saldırı örneğinden sonra NATO’nun 2008 Bükreş
Zirvesi’nde siber saldırılar ve kritik altyapıların güvenliği gibi bazı sorunlara çö-
züm arayışları konusu gündeme gelmiş, siber savunmada işbirliği için birimlerin
kurulması kararı alınmıştır. Bu karar neticesinde Savunma Yönetim Otoritesi ile
Siber Savunma Mükemmeliyet Merkezi kurulmuştur. NATO Cooperative Cyber
Defence Centre of Excellence Tallinn, Estonia,
http://www.ccdcoe.org/,erişim
tarihi: 12.11.2012
38
http://www.nato.int/nato_static/assets/pdf/pdf_publications/20120207_strategic-concept-2010-tur.pdf, erişim tarihi:3.11.2012.