

BAKANLAR HAKKINDA FEZLEKE PRATİĞİ VE
KAYDADEĞER BİR İÇTÜZÜK BOŞLUĞU
Şeref İBA
*
Başbakan ve bakanlar hakkındaki görevsel suçlamalarda Meclis
soruşturması mekanizması dışında başkaca bir araç bulunmamakta-
dır. Bakanlık göreviyle ilgili olmak şartıyla, en az 55 Milletvekilinin
imzasıyla re’sen Meclis soruşturması önergesi hazırlanabilmesi her za-
man mümkündür. Ancak, eski/yeni başbakan ve bakanlar hakkında
yargı kuruluşlarınca ya da teftiş kurullarınca yürütülen soruşturma ve
çalışmalarda bakanlık görevleriyle ilgili bir suç şüphesi halinde dü-
zenlenecek fezlekenin milletvekillerinin bilgisine sunulması, mevcut
içtüzük boşluğu sebebiyle geçmiş uygulamaların kaynaklık ettiği bir
parlamento teamülü niteliğini kazanmıştır. Söz konusu uygulamayı
açıklamak üzere, öncelikle yasama dilinde “fezleke” ile “milletvekili”
ve “bakan dokunulmazlığı” kavramları arasındaki ilişkilere ana hatla-
rıyla işaret edilmesi gerekmektedir.
Yasama dilinde “fezleke”
Fezleke, bir yargı kararının ya da soruşturmanın özetine denir.
İdari soruşturma kapsamında düzenlenen raporlara da fezleke adı
verilmektedir. Yasama dilinde, “fezleke” daha çok milletvekillerinin
suçlandıkları dosyalarla ilgili yasama dokunulmazlıklarının kaldırıl-
masını isteyen talepleri ifade eder.
Milletvekili dokunulmazlığı
Başbakanlık kanalıyla Meclise iletilen yasama dokunulmazlığının
kaldırılması istemleriyle ilgili yürütülecek işlemlerde tereddüt yoktur.
1
*
Doç. Dr., Çankaya Üniversitesi Hukuk Fakültesi