

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...
82
GİRİŞ
Çeşitli kişiler ve örgütlerce kişilere ilişkin bilgilere gereksinim, ta-
rihin çok eski dönemlerinden beri bulunan bir gerçekliktir.
1
İnsanlar
tarih boyunca, tehlikeden ve riskten kaçınmak, uygunsuz davranış-
ları tespit etmek, başkalarının ne yaptığını kontrol etmek, kaydettik-
leri ilerlemeyi görmek ve toplumsal örgütlenme ve koruma amacıyla,
etrafındakilerin yaptıklarına bakmışlar, gözetlemişlerdir.
2
Bu sebeple
kişiler hakkında bilgi toplama, onları izleme veya gözetleme için geliş-
tirilmiş birçok araç bulunmaktadır. Çağımızda teknolojik olanakların
gelişmesiyle, gözetim çok daha etkili bir hal almıştır.
3
Bireylerin kimliklerini belirlemeye elverişli her türlü bilgi olarak
tanımlanabilecek kişisel verilere karşı gelişen tehditler, gözetim tekno-
lojilerine karşı bir savunma mekanizmasının geliştirilmesini zorunlu
kılmış ve kişisel verilerin korunması hukukunun
4
gerekliliği anla-
şılmıştır. Kişisel veriler üzerinde ilgili kişinin denetimini amaçlayan
düzenlemeler, bilgisayarların hızla gelişmesi ve merkezi veri banka-
larının oluşturulması ile birlikte, ilk olarak 1970’li yıllarda Avrupa’da
ortaya çıkmış ve zamanla Dünyaya yayılmıştır.
5
1982 Anayasası’nın 2. maddesinde belirtildiği gibi insan hakla-
rına saygılı, demokratik bir hukuk devleti olan ülkemiz, Birleşmiş
Milletler, Avrupa Konseyi, OECD gibi örgütlerin de üyesi olmasına
rağmen, uzun bir süre kişisel verileri koruyan özel bir kanunun bu-
lunmaması nedeniyle, bu alanda uluslararası kuruluşlarca benimse-
nen ilkeleri ulusal hukukumuza aktaramamıştır. 2010 yılında yapılan
1
David Lyon, Surveillance After September 11, Polity, 2003, s.2
2
Zygmunt Bauman, Yasa Koyucular ve Yorumcular, Çev. Kemal Atakay, Metis Ya-
yınevi, İstanbul 1996, s. 51 vd.
3
Daniel J. Solove, The Digital Person, Technology and Privacy in the Information
Age, New York University Press, ABD 2004, s. 2.; David Lyon, Surveillance Studi-
es an Overview, Polity Press, 2007, s. 12.
4
Kişisel verilerin korunması ile ilgili normlar, kişilerin toplumun bir bireyi olması-
nı engelleyen bu tip baskılar altında kalmalarını engellemek ve gözetleyen ve gö-
zetlenen arasındaki güç dengesini eşitlemek açısından önemlidir. Kişisel verilerin
korunması, özde verinin kendisinin değil, verinin sahibi olan bireyin temel hak
ve özgürlüklerinin, kişilik hakkının ve özel alanının korunmasını amaçlamakta-
dır. Oğuz Şimşek, Anayasa Hukukunda Kişisel Verilerin Korunması, Beta Basım,
İstanbul 2008, s. 4, Bundan sonra “Anayasa Hukukunda Kişisel Verilerin Korun-
ması” olarak anılacaktır.
5
Vemon Bogdanor, Blackwell’in Siyaset Bilimi Ansiklobedisi,
C.II, Çev. Erhan Yük-
selci, Sema Yükselci, Bülent Peker, Ümit Yayımcılık, Ankara 2003, s. 426.