Previous Page  86 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 86 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

İbrahim KORKMAZ

85

olarak görülmüştür.

14

Ülkemizde kişisel verilerin korunmasıyla ilgili

temel bir kanun bulunması için yukarıda belirtilen sebeplerin hepsi

bulunmaktadır. İlk olarak, ülkemizde çeşitli dönemlerde yapılan hu-

kuka aykırı fişlemeler, güvenlik soruşturmaları

15

gibi bireylerin hak

ve özgürlüklerine haksız müdahalelerin sonuçları, kişisel verilerin ye-

terince korunmaması durumunda oluşabilecek zararları göstermekte-

dir. Gerekli ve yeterli tedbirler alınmadığı takdirde, bu şekilde haksız

uygulamaların otoriter rejimler yanında demokratik yönetimlerde de

gerçekleşme olasılığı her zaman vardır.

16

Türkiye’de kişisel verilerin

korunmasıyla ilgili özel bir yasa bulunması, her şeyden önce bunun

temel bir insan hakkı olması nedeninden dolayı bir gerekliliktir.

17

Bunun yanında, gelişmekte olan elektronik ticaret gibi ekonomik

etkinliklerde ülkemizin geriye kalmaması için kişisel verilerin korun-

ması gerekmektedir. Ayrıca, 95/46/AT sayılı Avrupa Yönergesi’nin 25 ve

26. maddelerinin yeterli koruma sağlamayan ülkelere kişisel verilerin

transferini yasaklamasından dolayı, Avrupa ülkeleri ile etkin bir ticaret

yapabilmenin sağlanabilmesi ve belirtilen hükümler dolayısıyla çeşit-

li sorunların yaşanmaması için

18

ülkemizde bu yönde bir düzenleme-

nin yapılması önemlidir. Ayrıca, bu konuda yapılacak bir düzenleme,

Türkiye’nin Avrupa Birliği adaylık süreci açısından da bir gerekliliktir.

19

14

.Kişisel Verilerin Korunması Kanunu gerekçesinde de belirtildiği gibi, “kişisel ve-

rilerin işlenebilmesi hususunda özel bir kanun ve etkin bir denetim mekanizması-

nın bulunmaması, toplumumuzda olumsuz bir algının oluşmasına sebebiyet ver-

mektedir. Oluşan bu algının ortadan kaldırılması için kişisel verilerin belli şartlar

dahilinde işlenmesine, muhafaza edilmesine ve kontrolüne ilişkin esasların belir-

lenmesi gerekmektedir.” Adalet Komisyonu’nun 117 Sıra Sayılı Kişisel Verilerin

Korunması Kanunu Tasarısı Raporunun metni için bakınız. (Çevrimiçi) https://

www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem26/yil01/ss117.pdf

(Erişim Tarihi: 07 Mart

2016) Bundan sonra “Komisyon Raporu” olarak anılacaktır.,

15

Güney Dinç, Güvensizlik Üçgeni, 1402’likler, Fişleme, Güvenlik Soruşturması,

Say, İstanbul 1987, s. 197-198.

16

Küzeci, s.354. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Gerekçesinde de belirtildiği

gibi, ülkemizde kişisel verilerin işlenmesi sürecini kontrol edecek ve denetleyecek

bir kurumun bulunması önemlidir. Aksi taktirde, kişisel veriler yeterli düzenleme

ve denetime tabi olmaksızın, birçok kişi veya kurum tarafından kullanılabilmekte

ve bu durum bazı hak ihlallerinin yaşanmasına sebep olabilmektedir. Komisyon

Raporu, s. 5.

17

Komisyon Raporu, s. 5.

18

Türkiye Büyük Millet Meclisi Adalet Komisyonu Tutanak Dergisi

27.01.2016 tarihli tu-

tanak sayfa 5.

19

Komisyon Tarafından Avrupa Parlamentosuna ve Konseye Sunulan Bildirim

Genişleme Stratejisi ve Başlıca Zorluklar 2013-2014, Brüksel, 16 Ekim 2013, SWD