

TBB Dergisi 2016 (124)
İbrahim KORKMAZ
85
olarak görülmüştür.
14
Ülkemizde kişisel verilerin korunmasıyla ilgili
temel bir kanun bulunması için yukarıda belirtilen sebeplerin hepsi
bulunmaktadır. İlk olarak, ülkemizde çeşitli dönemlerde yapılan hu-
kuka aykırı fişlemeler, güvenlik soruşturmaları
15
gibi bireylerin hak
ve özgürlüklerine haksız müdahalelerin sonuçları, kişisel verilerin ye-
terince korunmaması durumunda oluşabilecek zararları göstermekte-
dir. Gerekli ve yeterli tedbirler alınmadığı takdirde, bu şekilde haksız
uygulamaların otoriter rejimler yanında demokratik yönetimlerde de
gerçekleşme olasılığı her zaman vardır.
16
Türkiye’de kişisel verilerin
korunmasıyla ilgili özel bir yasa bulunması, her şeyden önce bunun
temel bir insan hakkı olması nedeninden dolayı bir gerekliliktir.
17
Bunun yanında, gelişmekte olan elektronik ticaret gibi ekonomik
etkinliklerde ülkemizin geriye kalmaması için kişisel verilerin korun-
ması gerekmektedir. Ayrıca, 95/46/AT sayılı Avrupa Yönergesi’nin 25 ve
26. maddelerinin yeterli koruma sağlamayan ülkelere kişisel verilerin
transferini yasaklamasından dolayı, Avrupa ülkeleri ile etkin bir ticaret
yapabilmenin sağlanabilmesi ve belirtilen hükümler dolayısıyla çeşit-
li sorunların yaşanmaması için
18
ülkemizde bu yönde bir düzenleme-
nin yapılması önemlidir. Ayrıca, bu konuda yapılacak bir düzenleme,
Türkiye’nin Avrupa Birliği adaylık süreci açısından da bir gerekliliktir.
19
14
.Kişisel Verilerin Korunması Kanunu gerekçesinde de belirtildiği gibi, “kişisel ve-
rilerin işlenebilmesi hususunda özel bir kanun ve etkin bir denetim mekanizması-
nın bulunmaması, toplumumuzda olumsuz bir algının oluşmasına sebebiyet ver-
mektedir. Oluşan bu algının ortadan kaldırılması için kişisel verilerin belli şartlar
dahilinde işlenmesine, muhafaza edilmesine ve kontrolüne ilişkin esasların belir-
lenmesi gerekmektedir.” Adalet Komisyonu’nun 117 Sıra Sayılı Kişisel Verilerin
Korunması Kanunu Tasarısı Raporunun metni için bakınız. (Çevrimiçi) https://
www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem26/yil01/ss117.pdf(Erişim Tarihi: 07 Mart
2016) Bundan sonra “Komisyon Raporu” olarak anılacaktır.,
15
Güney Dinç, Güvensizlik Üçgeni, 1402’likler, Fişleme, Güvenlik Soruşturması,
Say, İstanbul 1987, s. 197-198.
16
Küzeci, s.354. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Gerekçesinde de belirtildiği
gibi, ülkemizde kişisel verilerin işlenmesi sürecini kontrol edecek ve denetleyecek
bir kurumun bulunması önemlidir. Aksi taktirde, kişisel veriler yeterli düzenleme
ve denetime tabi olmaksızın, birçok kişi veya kurum tarafından kullanılabilmekte
ve bu durum bazı hak ihlallerinin yaşanmasına sebep olabilmektedir. Komisyon
Raporu, s. 5.
17
Komisyon Raporu, s. 5.
18
Türkiye Büyük Millet Meclisi Adalet Komisyonu Tutanak Dergisi
27.01.2016 tarihli tu-
tanak sayfa 5.
19
Komisyon Tarafından Avrupa Parlamentosuna ve Konseye Sunulan Bildirim
Genişleme Stratejisi ve Başlıca Zorluklar 2013-2014, Brüksel, 16 Ekim 2013, SWD