

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...
84
rin neredeyse tamamı, bu konuda temel kanunlar çıkarmıştır. Henüz
bu konuda bir düzenleme yapmamış devletlerin üzerinde ise bazı se-
beplerle kişisel verilerin ulusal mevzuatta yer alan temel kanunlarla
korunması yönünde artan bir baskı olduğu söylenebilir.
11
Bu yöndeki
eğilimin ilk sebebi, daha önce otoriter rejimlerin bulunduğu ülkelerde
tekrar bu deneyimlerin yaşanmaması için bireysel temel hak ve özgür-
lüklerin korunmasına önem verilmesidir. Bir diğer sebep, elektronik
ticaret başta olmak üzere teknolojiyle gelişen ticaretin önündeki engel-
leri kaldırma isteğidir. Üçüncü sebep ise, 95/46/AT sayılı Avrupa Bir-
liği Yönergesi’nin kişisel verilerin yeterli koruma sağlamayan ülkelere
transferini yasaklaması sebebiyle Avrupa ilkeleriyle ticaret yapmak
isteyen ülkelerin mevzuatlarında gerekli değişiklikleri yapmasıdır.
12
Mevzuatımızda kişisel verilerin korunmasıyla ilgili dağınık hü-
kümler bulunmasına rağmen,
13
temel ilkelerin belirlendiği, bütünle-
yici, özel bir kanunun bulunmayışı, uzun bir süre önemli bir eksiklik
11
(Çevrimiçi)
http://uk.practicallaw.com/4-519-9017(Erişim Tarihi: 07 Mart 2016);
David Banisar, Privacy and Data Protection Around the World, s. 4, (Çevrimiçi)
https://www.pcpd.org.hk/english/infocentre/files/banisar-paper.doc, (Erişim
Tarihi: 07 Mart 2016). Ancak 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin kişisel
verilerin yeterli koruma sağlamayan ülkelere transferini yasaklayan düzenleme-
leri, gelişen ticaret ve Avrupa Birliği ile ilişkilerin sürdürülmesi gerekliliğinden
dolayı Orta Doğu ve Afrika’da da kişisel verilerin korunması ile ilgili düzenleme-
lerin yapılması konusunda gittikçe artan bir baskı unsuru olmaya devam etmek-
tedir. Küzeci, s. 352.
12
David Banisar, “Freedom of Information and Access to Government Record Laws
Around theWorld”, The Freedom info Global Survey, Mayıs 2004, s. 2. Türkiye’nin
Avrupa Bölgesel Savcılık Teşkilatı olarak bilinen EUROJUST ve Avrupa Polis
Teşkilatı olarak bilenen EUROPOL ile operasyonel işbirliği anlaşması olmasına
rağmen kişisel verilerin korunmasıyla ilgili özel bir kanunun olmaması nedeniy-
le bu anlaşmanın gerekleri yeterince yerine getirilememektedir. Ayrıca Dışişleri
Bakanlığının yabancı ülkelerden vatandaşlarla ilgili istediği askerlik, kimlik, va-
tandaşlık bilgileri veya o ülkelerin vatandaşlarıyla ilgili bilgilerin paylaşımında
sorunlar yaşanmaktadır. Yine, Türk iş adamlarının yurt dışında yaptığı yatırımlar
ve yabancı iş adamlarının Türkiye’de yaptığı yatırımlar nedeniyle kişisel veri pay-
laşımına ihtiyaç duyulması hâlinde, bu konuda özel kanunun olmaması nedeniy-
le veri paylaşımı yapılamaması pek çok ciddi sorunlara yol açmaktadır. Komisyon
Raporu, s. 5.
13
Son dönemde ülkemizde kabul edilen TCK, CMK gibi temel yasalarda kişisel ve-
rilerin korunmasına yönelik ilkeler bulunsa da, bunlar sınırlı bir koruma sağla-
makta ve bütüncül bir koruma sağlamada yetersiz kalmaktadırlar. Ayrıca bu dü-
zenlemelerin çoğunluğunun bir zararın ortaya çıkmasından sonra uygulanabilir
olması nedeniyle, herhangi bir zarar ortaya çıkmadan bireylerin bu alandaki hak
ve özgürlüklerini koruma altına alabilecek önleyici bir düzenlemenin bulunması
bir gerekliliktir. Küzeci, s. 357.