Previous Page  554 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 554 / 705 Next Page
Page Background

553

TBB Dergisi 2018 (134)

Fevzi TOPSOY

gortasının sona ermesiyle, bakım devresi (kabul edilmişse) kendiliğin-

den başlamakta ve kesin kabullerinin yapılmasıyla sona ermektedir.

Dolayısıyla sigortacının, bakım devresinin sona erdiği andan itibaren

meydana gelen zararlardan sorumlu olmayacağı açıktır.

Gerçek sebebi anlaşılmamakla birlikte hüküm, inşaat faaliyetinin

bir bütün olarak değil de özellikle baraj, metro, site inşaatı gibi içeri-

sinde birden fazla birimi barındıran inşaatların birbirinden bağımsız

değerlendirilmesi gerektiğine işaret etmektedir. Örneğin yirmi blok-

tan oluşan bir sitenin beş blokunun geçici kabulünün yapılması du-

rumunda, geçici kabulü yapılan bloklar için inşaat sigortası teminatı

kendiliğinden sona ererek, bakım devresi başlayacaktır. Kesin kabulle-

rinin yapılmasıyla da söz konusu bloklar için inşaat sigortası tamamıy-

la sona erecektir. Buna karşılık geçici veya kesin kabulleri yapılmayan

diğer kısımlar için inşaat sigortası veya bakım devresi teminatı geçerli

olmaya devam edecektir.

149

5. Taşıma Araçlarındaki Zararlar

İnşaat sigortalarında, ek teminatla sadece inşaatın yapımında kul-

lanılan iş makineleri ile ekipmanların teminat kapsamına alınması

mümkündür. Bunların haricindeki özellikle inşaat alanları arasında

veya inşaat alanı ile şantiye arasında kullanılan bütün hava ve kara ta-

şıma araçları ile yüzen araçlar, sigorta teminatının kapsamı dışındadır

(İSGŞ m. A.4.d)

.

150

İSGŞ’nin A.4.d maddesinin lafzından, hava ve kara araçlarından

sadece inşaatla ilgili olarak taşıma faaliyetinde kullanılan araçların is-

tisna tutulduğu anlaşılmaktadır. Dolayısıyla iş makinesi olsun ya da

olmasın, taşımayla ilgili olmayan kara araçlarının teminat kapsamına

alınmasında hukukî bir engel olmamalıdır.

149

Söz konusu genel kurala rağmen konunun özel bir hüküm ile düzenlenmesinin

amacını; inşaatın tamamıyla teslim edilemediği durumlarda, kesin kabulleri ya-

pılan yerlerdeki zararlardan sigortacının sorumlu olup olmayacağı hususundaki

tartışmaların önüne geçilmesi olarak açıklamak mümkündür.

150

Bunun sebebi olarak menfaat sahibinin söz konusu araçlar için ayrıca sigorta yap-

tırmak zorunda olduğu söylenebilir. Bkz. Ayli, s. 196.