

553
TBB Dergisi 2018 (134)
Fevzi TOPSOY
gortasının sona ermesiyle, bakım devresi (kabul edilmişse) kendiliğin-
den başlamakta ve kesin kabullerinin yapılmasıyla sona ermektedir.
Dolayısıyla sigortacının, bakım devresinin sona erdiği andan itibaren
meydana gelen zararlardan sorumlu olmayacağı açıktır.
Gerçek sebebi anlaşılmamakla birlikte hüküm, inşaat faaliyetinin
bir bütün olarak değil de özellikle baraj, metro, site inşaatı gibi içeri-
sinde birden fazla birimi barındıran inşaatların birbirinden bağımsız
değerlendirilmesi gerektiğine işaret etmektedir. Örneğin yirmi blok-
tan oluşan bir sitenin beş blokunun geçici kabulünün yapılması du-
rumunda, geçici kabulü yapılan bloklar için inşaat sigortası teminatı
kendiliğinden sona ererek, bakım devresi başlayacaktır. Kesin kabulle-
rinin yapılmasıyla da söz konusu bloklar için inşaat sigortası tamamıy-
la sona erecektir. Buna karşılık geçici veya kesin kabulleri yapılmayan
diğer kısımlar için inşaat sigortası veya bakım devresi teminatı geçerli
olmaya devam edecektir.
149
5. Taşıma Araçlarındaki Zararlar
İnşaat sigortalarında, ek teminatla sadece inşaatın yapımında kul-
lanılan iş makineleri ile ekipmanların teminat kapsamına alınması
mümkündür. Bunların haricindeki özellikle inşaat alanları arasında
veya inşaat alanı ile şantiye arasında kullanılan bütün hava ve kara ta-
şıma araçları ile yüzen araçlar, sigorta teminatının kapsamı dışındadır
(İSGŞ m. A.4.d)
.
150
İSGŞ’nin A.4.d maddesinin lafzından, hava ve kara araçlarından
sadece inşaatla ilgili olarak taşıma faaliyetinde kullanılan araçların is-
tisna tutulduğu anlaşılmaktadır. Dolayısıyla iş makinesi olsun ya da
olmasın, taşımayla ilgili olmayan kara araçlarının teminat kapsamına
alınmasında hukukî bir engel olmamalıdır.
149
Söz konusu genel kurala rağmen konunun özel bir hüküm ile düzenlenmesinin
amacını; inşaatın tamamıyla teslim edilemediği durumlarda, kesin kabulleri ya-
pılan yerlerdeki zararlardan sigortacının sorumlu olup olmayacağı hususundaki
tartışmaların önüne geçilmesi olarak açıklamak mümkündür.
150
Bunun sebebi olarak menfaat sahibinin söz konusu araçlar için ayrıca sigorta yap-
tırmak zorunda olduğu söylenebilir. Bkz. Ayli, s. 196.