Previous Page  557 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 557 / 705 Next Page
Page Background

556

İnşaat Sigortası Teminatının Kapsamı

silahın savaş esnasında kullanılması durumunda zarar, bu kez de sa-

vaş istisnası nedeniyle kapsam dışında kalacaktır.

9. Kamu Otoritesince Yapılan Tasarruflar Sonucu Oluşan

Zararlar

İnşaat faaliyeti devamı sırasında yetkili kamu otoritelerince; ka-

mulaştırma, imar planının değiştirilmesi veya ruhsatın iptali gibi kişi-

ler bakımından zararlı sonuçlar doğuran tasarruflarda bulunulabilir.

158

Yetkili kamu otoritesi tarafından yapılan bu tür tasarruflardan ileri ge-

len zararlar da inşaat sigortası teminatının dışında tutulmuştur (İSGŞ

m. A.4.ğ).

159

Kamu otoritesi tarafından yapılan bu türden tasarrufların, olağan

zamanda veya olağanüstü hâl durumunda yapılmasının bir önemi

yoktur. Tasarrufun meşru

160

ve meydana gelen zarar ile tasarruf ara-

sında illiyet bağının bulunması yeterlidir.

161

10. Plan, Proje veya Hesap Hatasından Kaynaklanan Zararlar

İSGŞ’nin A.4.h maddesinde “

plan, proje veya hesap hatasından dolayı

sigortalı mallarda meydana gelecek fiziksel zıya ve hasarlar

” inşaat sigortası

teminatının kapsamı dışında tutulmuştur.

162

Uygulamada ise sigorta

şirketlerinin, plan veya projeyi hazırlayan kişilerin uzmanlığına bağlı

olarak, bu tür zararları teminat kapsamına aldıklarını ancak oldukça

yüksek miktarda prim talep ettikleri bildirilmektedir.

163

İSGŞ’nin A.4.h maddesinde plan, proje ve hesap hatası ifadesi kul-

lanıldığından, söz konusu istisna, projenin çizilmesi yanında uygulan-

158

Güner, s. 51.

159

11. HD, 19.02.2001, E. 10278, K. 1396 (Lale – Akgül, s. 571). İngiltere’de de konu-

nun öneminin çok iyi anlaşılmadığı, ancak İngiltere dışında konuyla ilgili canlı bir

piyasanın bulunduğuna ilişkin bkz. Levine – Haar, s. 88.

160

Aksi yönde bkz. Şeker, s. 144. Yazar, denizyoluyla yük taşıma kapsamında, kamu

otoritesinin gerçekleştirdiği bir tasarruftan bahsedebilmesi için işlemin herhangi

bir resmî organ tarafından yapılmasının yeterli olduğunu düşünmektedir.

161

Ayli, s. 209.

162

Söz konusu tercihin genel gerekçesi, bu tür işlemlerin çoğunlukla müteahhidin

dışında uzman mimar ve mühendisler vasıtasıyla yürütülmesi ve inşaatın bilinen

bilgi ve tekniğe göre tamamlanmasına hizmet etmesi şeklinde açıklanabilir. Ayli,

s. 210.

163

Güner, s. 49.