

556
İnşaat Sigortası Teminatının Kapsamı
silahın savaş esnasında kullanılması durumunda zarar, bu kez de sa-
vaş istisnası nedeniyle kapsam dışında kalacaktır.
9. Kamu Otoritesince Yapılan Tasarruflar Sonucu Oluşan
Zararlar
İnşaat faaliyeti devamı sırasında yetkili kamu otoritelerince; ka-
mulaştırma, imar planının değiştirilmesi veya ruhsatın iptali gibi kişi-
ler bakımından zararlı sonuçlar doğuran tasarruflarda bulunulabilir.
158
Yetkili kamu otoritesi tarafından yapılan bu tür tasarruflardan ileri ge-
len zararlar da inşaat sigortası teminatının dışında tutulmuştur (İSGŞ
m. A.4.ğ).
159
Kamu otoritesi tarafından yapılan bu türden tasarrufların, olağan
zamanda veya olağanüstü hâl durumunda yapılmasının bir önemi
yoktur. Tasarrufun meşru
160
ve meydana gelen zarar ile tasarruf ara-
sında illiyet bağının bulunması yeterlidir.
161
10. Plan, Proje veya Hesap Hatasından Kaynaklanan Zararlar
İSGŞ’nin A.4.h maddesinde “
plan, proje veya hesap hatasından dolayı
sigortalı mallarda meydana gelecek fiziksel zıya ve hasarlar
” inşaat sigortası
teminatının kapsamı dışında tutulmuştur.
162
Uygulamada ise sigorta
şirketlerinin, plan veya projeyi hazırlayan kişilerin uzmanlığına bağlı
olarak, bu tür zararları teminat kapsamına aldıklarını ancak oldukça
yüksek miktarda prim talep ettikleri bildirilmektedir.
163
İSGŞ’nin A.4.h maddesinde plan, proje ve hesap hatası ifadesi kul-
lanıldığından, söz konusu istisna, projenin çizilmesi yanında uygulan-
158
Güner, s. 51.
159
11. HD, 19.02.2001, E. 10278, K. 1396 (Lale – Akgül, s. 571). İngiltere’de de konu-
nun öneminin çok iyi anlaşılmadığı, ancak İngiltere dışında konuyla ilgili canlı bir
piyasanın bulunduğuna ilişkin bkz. Levine – Haar, s. 88.
160
Aksi yönde bkz. Şeker, s. 144. Yazar, denizyoluyla yük taşıma kapsamında, kamu
otoritesinin gerçekleştirdiği bir tasarruftan bahsedebilmesi için işlemin herhangi
bir resmî organ tarafından yapılmasının yeterli olduğunu düşünmektedir.
161
Ayli, s. 209.
162
Söz konusu tercihin genel gerekçesi, bu tür işlemlerin çoğunlukla müteahhidin
dışında uzman mimar ve mühendisler vasıtasıyla yürütülmesi ve inşaatın bilinen
bilgi ve tekniğe göre tamamlanmasına hizmet etmesi şeklinde açıklanabilir. Ayli,
s. 210.
163
Güner, s. 49.