Previous Page  610 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 610 / 705 Next Page
Page Background

609

TBB Dergisi 2018 (134)

Süleyman Sırrı TERZİOĞLU

Açıklamalardan anlaşıldığı kadarı ile Harekâtın ikincil nitelik-

teki gerekçeleri de bulunmaktadır. Suriye vatandaşlarının ülkeleri-

ne dönüşlerini sağlamak, bölgede yaşayan ihtiyaç sahiplerine insani

yardımların ulaştırılması, DAEŞ’le Mücadele Küresel Koalisyonuna

destek vermek, doğrudan meşru müdafaa hakkı çerçevesinde değer-

lendirilmese bile, BM Güvenlik Konseyi kararlarının yerine getirilme-

sine yönelik gerekçeler olarak kabul edilebilir. Dolayısıyla Harekâtın

ikincil amacının DAEŞ’e karşı uluslararası mücadeleye yardım etmek

olduğu ifade edilebilir.

91

Nitekim Başbakanlık Koordinasyon Merkezinden “Fırat Kalkanı

Operasyonu” hakkında yapılan basın açıklamasında da, bu iki amaca

işaret edilerek, [“Fırat Kalkanı Operasyonu” Birleşmiş Milletler Söz-

leşmesinin 51’inci maddesinde yer alan Meşru Müdafaa Hakkı ile Bir-

leşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’nin DAEŞ ile mücadeleye yönelik

almış olduğu kararlar çerçevesinde sürdürülmektedir.”] denilmiştir.

92

91

Türkiye’nin DAEŞ’le Mücadele Küresel Koalisyonuna katılması belirli bir sürece

dayanmıştır. Türkiye, Koalisyonun askeri planlamasına ilk günden itibaren katı-

lım göstermiştir. 2015 yılının Şubat ayında, mücadele planının bir parçası olarak,

Koalisyona olan ulusal katkısını ilan etmiştir. Haziran ayında ABD’nin silahsız

hava araçlarını Türkiye’de konuşlandırmasına izin verilmiş, 24 Temmuz’da as-

keri üsler hem savaş hem de savaş dışı amaçlarla kullanılmak üzere Koalisyonun

kullanımına açılmıştır. Bu bağlamda 60’tan fazla uçak üslerde konuşlandırılmış-

tır. Varılan mutabakattan bu yana, Koalisyon, DAİŞ’e karşı yüzlerce operasyonu

İncirlik Üssü’nden gerçekleştirmiştir. Daha sonraki süreçte, Türkiye, 24 Ağustos

2015 tarihinde Türkiye ve ABD arasında imzalanan teknik belge ile Koalisyona

resmi olarak katılmış ve Özgün Kararlılık Harekâtına dâhil olmuştur. Bu doğ-

rultuda Türkiye, Koalisyon ile beraber ilk hava operasyonunu 28 Ağustos 2015

tarihinde gerçekleştirmiştir. Yeşiltaş ve diğerleri, s. 64-65

92

h t t p s : //www . b a s b a k a n l i k . g o v . t r / F o rms / _Ar t i c l e /p g _Ar t i c l e .

aspx?Id=2a0e4e31-1a6d-4d65-9074-cc8b7097d0f6 (E.T. 28.05.2017). Aynı şekilde,

Dışişleri Bakanı Çavuşoğlu’nun 9 Aralık 2016 tarihinde TBMM Genel Kurulu’nda

yaptığı, Hükümetin dış politika hedeflerine, uygulamalarına ve güncel konula-

ra ilişkin değerlendirmelerini içeren takdimi tamamlayıcı nitelikteki kitapçıkta,

“Türkiye, Koalisyonun harekâtlarına milli imkân ve yetenekleriyle katkı sağla-

maktadır. 24 Temmuz 2015 tarihinden itibaren de Silahlı Kuvvetlerimiz, BM

Şartı’nın 51. maddesi uyarınca meşru müdafaa hakkımıza dayanarak ve ilgili BM

Güvenlik Konseyi kararları gereğince Suriye içindeki belirli DEAŞ unsurlarını he-

def almışlardır. BM Güvenlik Konseyi’nin 2170 ve 2178 sayılı kararları DEAŞ’la

mücadelede ülkelere sorumluluk yüklemektedir. Ulusal güvenliği için risk ve

tehdit oluşturan birçok terör örgütüyle aynı anda mücadele halinde olan ülkemiz,

24 Ağustos günü, Suriye’de muhalif güçlerin DEAŞ’a karşı giriştiği çabalara Fırat

Kalkanı Harekâtı kapsamında destek sağlamaktadır.” ifadeleri yer almaktadır.

2017 Yılına Girerken Dış Politikamız, Dışişleri Bakanlığı’nın 2017 Mali Yılı Bütçe

Tasarısının TBMMGenel Kurulu’na Sunulması Vesilesiyle Hazırlanan Kitapçık, s.