Background Image
Previous Page  15 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 473 Next Page
Page Background

Ayırımcılık Suçu

14

II- Kaynakları

1- Ulusal Kaynaklar

A. Anayasa

Değiştirilmesi gündemde olan 1982 tarihli Türkiye Cumhuriyeti

Anayasası’nın 2. maddesinde, Türkiye Cumhuriyetinin insan hakla-

rına saygılı, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olduğu be-

lirtilmektedir. İnsan haklarına saygılı demokratik, sosyal bir hukuk

devletinde bireylerin keyfi muamelelerden korunması en önemli te-

mel gerekliliklerden biridir. Zira Anayasa Mahkemesi de pek çok ka-

rarında

9

Türkiye’nin bir hukuk devleti olduğunu vurgulamıştır.

Hukuk devleti ilkesinin

10

üzerine oturduğu üç temel unsur bu-

lunmaktadır. Bunlar, insan haklarının korunması, adaletin sağlanması

ve güvenliğin oluşturulmasıdır. Yasama, yürütme ve yargı organla-

rı, kuvvetler ayrılığı esasına dayanan bu sistemde, bu üç temel unsu-

ru sağlamak adına, birbirlerinin yetki alanlarına müdahale etmeden,

Anayasa’ya, Türkiye’nin imzalayarak yürürlüğe soktuğu uluslararası

antlaşmaların getirdiği yükümlülüklere ve diğer kanunlara bağlı ka-

9 Anayasa Mahkemesi 01. 02. 1996, 1995/20 E., 1996/4 K. RG. Sayı 22713, 31. 07.

1996

“...Hukuk devleti ilkesinin öğeleri arasında yasaların kamu yararına dayanması,

kuralların herkes için konulması, kamu düzeninin kurulması ve korunması amacına

yönelik bu kurallarda, adalet ve hakkaniyet ölçütlerinin de göz önünde tutulması gerekliliği

bulunmaktadır. ”

Şen Ersan.,

1962-1997 Anayasa Mahkemesi Kararlarında Ceza Hukuku,

Ceza Özel Hukuku, Ceza Yargılaması Hukuku, Ceza İnfaz Hukuku

, Beta, İstanbul 1998,

s. 13;

“ ...Hukuk devleti olmak, yönetilenlere hukuk güvencesi sağlar. Bu güvence yasama,

yargı ve yürütme organlarının tüm işlemlerinin hukuk kuralları içerisinde kalması ile

gerçekleşebilir. Hukuk devletinin öğeleri arasında, yasaların kamu yararına dayanması ve

eşitlik ilkesi vardır. ” AYM. 6. 6. 1991 T., 1990/35 E., 1991/13 K. Bkz. Yenidünya Caner. “

5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu’nda Ayırımcılık Suçu”

,

Çalışma ve Toplum Dergisi

, 2006/4,

s. 100

10 Hukuk devleti ile ilgili detaylı açıklama için bkz. Özbudun Ergun.,

Türk Anayasa

Hukuku

, Yetkin Yayıncılık, Ankara 2010, s. 123 vd. ; Demir Fevzi., Bakıcı Zeynel.,

Çınarlı

Serkan.,

Etkin Demokratik Hukuk Devleti

, Orion Yayıncılık, İzmir 2011, s.

23 vd. ; Teziç Erdoğan .,

Anayasa Hukuku,

Beta Yayıncılık, İstanbul 1996, s. 137;

Demir Fevzi.,

Anayasa Hukuku

, 7. baskı, İzmir 2009, s. 313 vd., Erdoğan Mustafa,

Anayasa Hukuku

, Orion Yayıncılık,6. baskı, Ankara 2011, s. 71 vd. ; Tanör Bülent.,

Yüzbaşıoğlu

Necmi.,

1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku

, Yapı Kredi

Yayınları, 2. baskı, İstanbul 2001 s. 99 vd. ; Gözler Kemal.,

Anayasa Hukukuna Giriş

Genel Esaslar ve Türk Anayasa Hukuku

, Ekin yayıncılık Bursa 2007, s. 209 vd. ; Öztürk

Bahri., Tezcan Durmuş., Erdem Mustafa R, Sırma Özge., Saygılar Yasemin., Alan

Esra.,

Nazari ve Uygulamalı Ceza Muhakemesi Hukuku Ders Kitabı

, Seçkin yayıncılık

Ankara 2009, s. 105 vd.