Background Image
Previous Page  480 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 480 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Murat CEYHAN

479

amacının tehlikeye düşmesi halinde ancak hakim kararı ile verilebile-

ceğini belirtmektedir. CMK 157’ye de atıfta bulunan Danıştay, soruş-

turmanın gizliliğinin savunma haklarına zarar vermemek koşuluyla

devam etmesi gerektiğini eklemiştir. Bahsi geçen CMK hükümleri kar-

şılıklı incelendikten sonra iki kararda da şu ibareye rastlanılmaktadır:

“Kanun koyucunun bu düzenleme ile savunma hakkının gecikmek-

sizin kullanılmasını sağlamayı ve bu hakkın kullanımını kolaylaştır-

mayı amaçladığı tartışılmazdır”. İncelenen yönetmelik düzenlemesi-

nin hangi gerekçeyle ve kamu menfaati ile ihdas edildiğini anlamak

mümkün değildir. Daha önce özel olarak ayrı bir bölümde de ince-

lemiştik; kolluk-savcı ilişkisinin gerekçesinde savunma hakkına karşı

yaklaşım önemli rol oynamaktadır. CMK hükmüne tamamen ters bu

yönetmelikle de yerleşmiş yaklaşım tekrar gün yüzüne çıkmaktadır.

Bu bağlamda yönetmeliğin iptaline karar veren Danıştay, kararını şu

şekilde gerekçelendirmiştir: “Kanunun amir hükmü uyarınca hiçbir

şekilde incelenmesi ve örnek alınması engellenemeyecek olan belgele-

re yönelik taleplerde Cumhuriyet Savcısının yazılı emrinin aranması-

nın, Kanunda yer almayan yeni bir usul ihdas etmek suretiyle savun-

ma hakkının kullanılmasının zorlaştırılması anlamına geleceği ve bu

uygulamanın da Kanunun genel amacıyla bağdaşmayacağı açıktır”.

Sonuç olarak, Danıştay incelediğimiz kararlarda da görüleceği üzere

iddia makamı lehine silahların eşitliğinin temelden bozulmasına izin

vermeyen bir içtihat geliştirmiştir. Türk Yargısının içtihadına ek olarak

gelecek bölümde ise dosya inceleme yetkisi bakımından Avrupa İnsan

Hakları Mahkemesi’nin yaklaşımı ele alınacaktır.

III) AİHM VE SAVUNMA HAKKI

A) AİHS ve Müdafinin Dosyayı İnceleme Yetkisi

Savunma hakkının korunması adına Avrupa İnsan Hakları

Sözleşmesi’nin düzenlediği en önemli madde “adil yargılanma hakkı”

başlıklı 6. maddesidir. Maddenin birinci fıkrası adil yargılamanın ge-

reklerini genel bir çerçevede belirtmekte iken, maddenin devam eden

hükümleri sanığın haklarını özel olarak düzenlemektedir. Konumuz

“dosya inceleme yetkisi” bağlamında ise sözleşmede doğrudan bir hü-

küm düzenlenmemiştir. Ancak uygulamada, sözleşmenin 6. maddesi-

nin 3. fıkrasında yer alan bentler incelediğimiz yetki açısından önemli

dayanak noktaları sağlamaktadır.