Background Image
Previous Page  436 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 436 / 441 Next Page
Page Background

BAKANLAR HAKKINDA FEZLEKE PRATİĞİ VE

KAYDADEĞER BİR İÇTÜZÜK BOŞLUĞU

Şeref İBA

*

Başbakan ve bakanlar hakkındaki görevsel suçlamalarda Meclis

soruşturması mekanizması dışında başkaca bir araç bulunmamakta-

dır. Bakanlık göreviyle ilgili olmak şartıyla, en az 55 Milletvekilinin

imzasıyla re’sen Meclis soruşturması önergesi hazırlanabilmesi her za-

man mümkündür. Ancak, eski/yeni başbakan ve bakanlar hakkında

yargı kuruluşlarınca ya da teftiş kurullarınca yürütülen soruşturma ve

çalışmalarda bakanlık görevleriyle ilgili bir suç şüphesi halinde dü-

zenlenecek fezlekenin milletvekillerinin bilgisine sunulması, mevcut

içtüzük boşluğu sebebiyle geçmiş uygulamaların kaynaklık ettiği bir

parlamento teamülü niteliğini kazanmıştır. Söz konusu uygulamayı

açıklamak üzere, öncelikle yasama dilinde “fezleke” ile “milletvekili”

ve “bakan dokunulmazlığı” kavramları arasındaki ilişkilere ana hatla-

rıyla işaret edilmesi gerekmektedir.

Yasama dilinde “fezleke”

Fezleke, bir yargı kararının ya da soruşturmanın özetine denir.

İdari soruşturma kapsamında düzenlenen raporlara da fezleke adı

verilmektedir. Yasama dilinde, “fezleke” daha çok milletvekillerinin

suçlandıkları dosyalarla ilgili yasama dokunulmazlıklarının kaldırıl-

masını isteyen talepleri ifade eder.

Milletvekili dokunulmazlığı

Başbakanlık kanalıyla Meclise iletilen yasama dokunulmazlığının

kaldırılması istemleriyle ilgili yürütülecek işlemlerde tereddüt yoktur.

1

*

Doç. Dr., Çankaya Üniversitesi Hukuk Fakültesi