Background Image
Previous Page  437 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 437 / 441 Next Page
Page Background

Bakanlar Hakkında Fezleke Pratiği ve Kaydadeğer Bir İçtüzük Boşluğu

436

Milletvekili dokunulmazlığı konusunda Başbakanlık ve TBMM aşa-

masında takip edilecek hukuki usuller, TBMM İçtüzüğünde kazuis-

tik yöntemle düzenlenmiştir. Anayasanın “yasama dokunulmazlığı”

başlıklı 83. Maddesi ile TBMM İçtüzüğünün “Yasama Dokunulmaz-

lığı” başlığını taşıyan 9. Kısım Birinci Bölümde 131, 132, 133 ve 134.

Maddelerde ayrıntılı düzenlemelere yer verilmiştir. Bu tip fezlekelerin

gideceği yer, sırasıyla, Anayasa ve Adalet komisyonlarından kurulu

“Karma Komisyon” ve Genel Kuruldur.

Parlamento dışından atanan bakanlar da milletvekili dokunul-

mazlığına sahip olmaktadır. Anayasanın 112. Maddesinin son fıkra-

sında geçen “

Bakan sıfatını taşıdıkları sürece milletvekillerinin tabi oldukla-

rı kayıt ve şartlara uyarlar ve yasama dokunulmazlığına sahip bulunurlar.

Hükmü gereğince, milletvekili sıfatına sahip olmayan bakanlar da,

bakanlık sıfatını taşıdıkları müddetçe milletvekili dokunulmazlığı ay-

rıcalığına sahiptirler. Bununla birlikte, bakanlık görev alanıyla ilgili bir

isnat söz konusu olunca yargılanabileceği mahkeme “Yüce Divan” ol-

duğu için bununla ilgili özgün usulün devreye girmesi gerekmektedir.

Başka bir ifadeyle milletvekili olmayan bakanlar da dahil olmak üzere

bütün hükümet üyeleri, milletvekili dokunulmazlığından faydalan-

makta ve ilaveten “Meclis soruşturması” sayesinde “bakan dokunul-

mazlığı” diye ifade edilebilecek bir güvenceye de tabi olmaktadırlar.

Şu halde, bakan dokunulmazlığı, milletvekili dokunulmazlığı ya da

yasama dokunulmazlığını da içine alan daha geniş bir kavram olarak

değerlendirilebilir.

Bakan Dokunulmazlığı

Başbakan ve bakanlar hakkındaki görevsel suçlamalarda, takip

edilecek usul farklı ve özgün niteliklere sahiptir. Bu kapsamda yö-

neltilen suçlamalarla ilgili olarak Anayasanın 100. Maddesinde gayet

detaylı bir şekilde düzenlenen “Meclis soruşturması” yolunun işletil-

mesi şarttır. 55 milletvekilinin ortaklaşa iradesiyle hazırlanacak Meclis

soruşturması önergesi, eski ya da yeni başbakan/bakanlar hakkında

göreviyle ilgili suçlama yapabilmenin formel nitelik taşıyan tek yön-

temidir.

En az 55 milletvekilinin imzasıyla sunulabilen Meclis soruştur-

ması önergesi, Yüce Divan yargılamasına kadar gidebilecek uzun ince