Background Image
Previous Page  448 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 448 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Ahmet İYİMAYA

447

yasaya uygunluk (somut norm) denetiminin yapılmasını öngören

açık bir hüküm (anayasa veya yasa) yoktur. İçtihatla böyle bir yo-

lun açılması, geçiş dönemi henüz tamamlanmayan bireysel baş-

vuru kurumunu ta baştan tökezletecek bir yükün ona yüklenmesi

anlamına gelir. Ölçülülük

, yalnızca kozmik bir ölçüt değil, aynı

zamanda konsolidasyon koşuludur.

Anayasamızın somut norm

denetimindeki (Any.m.152) dava sayısı ile bireysel başvuru sayı-

sındaki sürgit-artış birlikte düşünüldüğünde, bu yolun kabulü ha-

linde Anayasa Mahkememizi bekleyen aşırı yargısal aktivizmin

bozucu etkilerini görmek için filozof olmak gerekmez.

3-

İnsan Hakları Avrupa Hukuku (özellikle Avrupa Mahkemesi iç-

tihatları), seçim barajını, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 3

üncü maddesinde düzenlenen

“serbest seçim hakkı”

nın bir un-

suru olarak görmemektedir. Öte yandan Anayasa Mahkememizin

aynı konudaki birbirini destekleyen kararları da bu doğrultuda-

dır. Yerindelik ve demokrasi standartları bakımından % 10’luk

ülke/seçim barajı, yüksek görülebilir. Kişisel görüşüm de bu doğ-

rultudadır. Ancak siyaset kurumunun doğal sınırları içinde yer

alan bu sorunda, Yüksek Mahkemenin regülasyon yetkisini bir

kararla üstlenmesi, onu negatif yasama işlevinden pozitif yasama

işlevine sıçratır ki, bu hal, dört başı mamur bir Anayasa krizinden

başka bir anlama gelmez (Any.m.148). Yüksek Mahkemenin böyle

bir yola hiçbir şekilde iltifat etmeyeceğini düşünüyorum. Esasen

Yüksek Mahkemenin kendi kararlarından ve yasalardan kaynak-

lanan hak ihlallerini inceleme yetkisi de bulunmamaktadır (6216

S.K., m.45/3).

4-

Anayasa Mahkememizin yapı ve işlevi bakımından anayasa ve

yasaya aykırı içtüzük modellemesini anayasa sınırlarına çekecek

bir düzenlemenin geciktirilmeden gerçekleştirilmesi zorunluluğu

açıktır. Genel çerçevesi bu yazımızda çizilen ve özellikle Mart 2014

içtüzük değişiklikleri ile ortaya çıkan iki (düalist) Anayasa Mah-

kemesi görüntüsü, sürdürülemez. Bu alandaki kural-çatışmasını

Yüksek Mahkememizin gidermesi, en tabii olanıdır. Aynı konuda

yasama organının da bir düzenleme yetkisini haiz olduğu açıktır

(Any.m.149/5,2. 6216 S.K.m.5/c).